شروع کنید

تاثیرات شبکه های اجتماعی بر مغز(۲) (زامبی های دریافت اطلاعات)

تاثیرات شبکه های اجتماعی بر مغز(۲) (زامبی های دریافت اطلاعات)

قاعده خوراک اطلاعاتی مغز، هر چه بیشتر،بهتر نیست!

در یک زمین کشاورزی  شما نباید کشت و زراعت بیش از حد  در آن زمین انجام دهید. زیرا به دلیل فرسایش خاک، کاهش مواد مغذی آن و درنهایت استهلاک زمین و بهره وری نهایی زمین کاهش پیدا می کند.مغز انسان هم نیز دقیقا مانند زمین کشاورزی است که اگر در معرض اطلاعات و اخبار زیادی قرار گیرد(به ویژه از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی) ، به علت منابع نامحدود انرژی دچار کمبود انرژی و مختل شدن دریافت و پردازش اطلاعات می شود که درنهایت  این اضافه بار اطلاعاتی منجر به حواس پرتی نیز می شود.

سبک زندگی امروزه.‌.

اما سبک زندگی امروزه، انسان را در سیاه چاله ای سرشار از اطلاعات قرار می دهد. مغز بیچاره ما از اول صبح که از خانه بیرون می زند مدام در حال دریافت و پردازش اطلاعات از محیط بیرون است تا وقتی شب می خواهد بخوابد. اما این دریافت و پردازش اطلاعات فقط محدود به ارتباطات گسترده و تعاملات انسان امروزی نمی شود. و شبکه های اجتماعی در  این هجوم اطلاعات،چندین برابر نقش دارند.

شبکه های اجتماعی مدام ما را در معرض اخبارهای پر تنش و استرس زا و مختلف قرار می دهند. دوپامین و آدرنالین شما در لحظه ای به اوج می رسانند. و همین لحظه ای بالا رفتن دوپامین؛ باعث به وجود آمدن ناهنجاری های دوپامین در مغز و مختل شدن عملکردهای آن می شود و نشانه های نقص توجه پدیدار می شود.

دریافت اطلاعت بیهوده و زیاد باعث به وجود آمدن اختلال در حافظه هم نیز می شود. چون که حافظه کارگر که بعد حافظه کاری است و دریچه ای برای ورود به   حافظه بلند مدت است. حافظه کارگر ظرفیت محدودی برای دریافت اطلاعات دارد و اگر این ظرفیت پر شود،او نمی تواند اطلاعات مهم تر را در خود نگه دارد.  دقیقا مانند یک لیوان پر از آب می شود.، و به محض ورود اطلاعات بعدی این اطلاعات شروع به بیرون ریختن از این لیوان پر می کنند. و همین باعث به وجود آمدن حواس پرتی نیز می شود.!در نتیجه هر چی ظرفیت حافظه کارگر ما پر شود تشخیص اطلاعات مربوط از نامربوط برای شخص دشوار می شود و فقط فرد تبدیل می شود به زامبی دریافت اطلاعات.

در افراد مبتلا به ADHD چون چندین برابر افراد دیگر برای بالا بردن دوپامین خود در معرض هجوم اطلاعات قرار میگیرند. این حواس پرتی چندین برابر می شود.

برای اطلاعات بیشتر مطلب زیر را هم بخوانید

تاثیرات شبکه های اجتماعی بر مغز (۱)

نرم افزار Rehacom  / نرم افزار IVA-2 

بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *