شروع کنید

تاثیرات شبکه های اجتماعی بر مغز (۱)

تاثیرات شبکه های اجتماعی بر مغز (۱)

اگر فیلم‌ ارباب حلقه ها را دیده باشید، قطعا درباره حلقه قدرت خوب میدانید. یادتان می آید چقدر این حلقه وسوسه انگیز بود. دقیقا گوشی که دست شماست به اندازه همین حلقه وسوسه انگیزه.

به مدل نشون دادن پست های اینستاگرام دقت کنید! پشت سرهم،به صورت یکی درمیان یا دو تا دوتا موضوعات مختلفی را به شما نشان می دهد. و دقیقا دارد در تضاد با توجه کار خودشو انجام میده.

یعنی چی؟

به طور مدام شما توجهتون را از موضوعی به موضوع دیگر تغییر میدهید. یک ویدیو مربوط به مردی که فلان رکورد را زده میبینید و ویدیو بعدی یک خبر از بلاگری که زندگی عشقی او رو به اتمام است میبینید.

دقیقا هیچکدوم از الگوریتم های اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر نمی خواهند که شما روی یک چیز تمرکز کنید. و این نیز به طور خود به خودی باعث مختل شدن کارکردهای اجرایی و در نتیجه مشاهده شدن علائم مشابه به  نقص توجه در افرادی که مبتلا به اختلال ADHD  نیستند نیز می شود.

افراد مبتلا به ADHD برای جبران کمبود دوپامین خود بیشتر از بقیه این حلقه های قدرت را به دست می گیرند. و روز به روز تمرکز و توجه آنها و در نتیجه حافظه آنها دچار نقایص بیشتری می شود.

وضعیت حواس پرتی و نداشتن تمرکز، وضعیت طبیعی مغز بشر است.

در زمانهای قدیم تغییر سریع و مداوم تمرکز، برای بقای ما حیاتی بوده است، زیرا احتمال غافلگیر شدن توسط شکارچی یا نادیده گرفتن یک منبع غذایی دم دست را کاهش می داد. در نتیجه وضعیت حواس پرتی، وضعیت طبیعی مغز بشر است.
حتی در ۱۰۰ سال اخیر انسان به اندازه امروز برای پیشبردن استانداردهای جامعه و رقابت های تنگاتنگ در عرصه تحصیل و کار به توجه و تمرکز انقدر نیاز نداشت.، اما امروزه که ما به توجه و تمرکز بیشتر نیاز داریم.

پس چرا غول های شبکه های اجتماعی الگوریتم ها بر خلاف جهت توجه و تمرکز انسان می سازند؟

چرا تاکنون هیچ رسانه ای نبوده که مثل اینترنت برای پرت کردن حواس برنامه ریزی شده و این کار را مصرانه انجام داده باشد.
شاید آنها مانند سائورون با دادن حلقه های قدرت میخوان بر سرزمین میانه فرمانروایی کنند!
ما نمیدونیم! شما چی فکر میکنید؟

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *