شروع کنید

حافظه فعال (working memory ) و ADHD

حافظه فعال (working memory ) و ADHD

آیا می دانستید بسیاری از افراد مبتلا به ADHD با حافظه فعال(حافظه کاری) مشکل دارند؟

حافظه فعال بر حافظه کوتاه مدت فرد تأثیر می گذارد و می تواند باعث  تشدید علائمی مانند بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری شود.
حافظه فعال مسئول توانایی فرد برای به خاطر سپردن و پردازش اطلاعات در لحظه است.
هنگامی که حافظه فعال ضعیف‌تر از حد معمول دارید، ممکن است پیگیری مکالمات، پیروی از دستورالعمل‌ها یا انجام کارهایی که نیاز به چند مرحله دارند برایتان سخت باشد. و همه اینها می تواند موفقیت در کارهای روزانه را برای افراد مبتلا به ADHD چالش برانگیز کند.
حافظه فعال به عنوان حافظه داخلی فرد برای اطلاعات کوتاه مدت عمل می کند. ما از این اطلاعات کوتاه مدت برای اجرای وظایف شناختی استفاده می کنیم. شما باید چندین قطعه اطلاعات کوتاه مدت را به اندازه کافی در حافظه فعال خود نگه دارید تا بتوانید یک کار واحد را انجام دهید.
به عنوان مثال: وقتی شخصی از شما می‌خواهد با یک شماره تلفن تماس بگیرید، آن شماره را به اندازه کافی در حافظه کاری خود نگه می‌دارید تا آن تماس را برقرار کنید.
با توجه به اختلالات، فعالیت‌هایی مانند رفتن به مکان ناآشنا، خرید مواد غذایی یا پختن یک دستور غذای جدید، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، و به راحتی می توانیم از مسیر خارج شویم و دستورالعمل‌ها را فراموش کنیم.

رابطه بین حافظه فعال در ADHD و ناتوانی یادگیری

آنجایی که عملکرد ضعیف‌تر اجرایی و کمبود حافظه فعال می‌تواند هم زمان در ذهن ما رخ دهد. یکی از آن شرایطی که ممکن است برای یک فرد ADHD، به ویژه بزرگسالان جوان، رخ دهد، داشتن ناتوانی یادگیری است.
تحقیقات نشان داده است،که حافظه کوتاه مدت برای به دست آوردن خاطرات بلند مدت جدید ضروری است.

اگر نتوانیم اطلاعاتی را که آموخته ایم به طور موثر در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کنیم. بازیابی آن ها و تبدیل آنها به خاطرات بلند مدت دشوار خواهد بود.به همین دلیل است که وقتی حافظه فعال ما به خوبی کار نمی کند، می تواند توانایی یادگیری ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
اختلالات عملکردی، به ویژه در یادگیری، نه تنها در دوران مدرسه، بلکه حتی با افزایش سن، می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. این می تواند ما را در مورد شرکت در امتحانات و یا مصاحبه های کاری و  ارائه به موقع پروژه ها مضطرب کند.
همچنین زمانی که از ما خواسته می شود در حضور دیگران یک سخنرانی انجام دهیم، می تواند عزت نفس پایینی به ما بدهد.
همه این موارد می تواند برای بسیاری از افراد ADHD بسیار چالش برانگیز باشد.

راهکار:

درک نحوه عملکرد سیستم حافظه ما و اقداماتی که می توانیم برای بهبود آن انجام دهیم می تواند به ما در مدیریت علائم ADHD کمک کند، که عبارتند از:
▪︎خواب کافی،ورزش،خوردن وعده های غذایی سالم.
▪︎قرار گرفتن در معرض عوامل حواس‌پرتی بیش از حد می‌تواند بر ظرفیت حافظه کاری ما نیز تأثیر بگذارد.‌ بنابراین یافتن مکانی که بتوانیم در آن بی‌صدا و بدون ایجاد مزاحمت کار کنیم ضروری است.
▪︎درخواست مشاوره پزشکی از متخصص سلامت روان در مورد مصرف یک داروی محرک که می تواند به بهبود دامنه توجه و تمرکز شما کمک کند.
▪︎انجام تمرینات آموزشی مغز توسط برنامه های کاربردی همچون REHACOM می تواند به ما در بهبود توانبخشی های شناختی از جمله حافظه فعال کمک کند.این تمرینات بر اساس اصل نوروپلاستیسیته. یعنی توانایی مغز برای سازماندهی مجدد ساختار و عملکرد در پاسخ به تجربه کار می کنند. همچنین عملکردهای اجرایی عصب روانشناختی ما را افزایش می دهد.

 

خدمات دیگر کلینیک ری را 

نرم افزار IVA-2 

بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *