شروع کنید

طغیان عاطفی در کودکان ADHD

طغیان عاطفی در کودکان ADHD

اگر شما والدین  کودک ADHDهستید، ممکن است طغیان علائم عاطفی و هیجانی ADHD را از طریق ناامیدی و عصبانیت در فرزندان خود مشاهده کنید.
کودکان مبتلا به ADHD احساسات و هیجاناتی مشابه با همسالان خود دارند اما معمولا هیجانات با ADHD شدیدتر می شوند و فرد ADHD به خوبی نمی تواند احساس خود را بیان کند و همین امر بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد.

یکی از نتایج این مشکل، ممکن است خود را به صورت هیجانات غلیظ مانند ناامیدی یا عصبانیت نشان دهد و به صورت نوسانات خلقی مکرر ظاهر شود.

به عنوان مثال:

ممکن است فرزندتان نسبت به شما ناگهان یک طغیان عصبانیت داشته باشد. اگرچه این عصبانیت معمولا ناگهانی به نظر میرید، اما معمولا ناشی از همان ناامیدی نشات گرفته  از ناتوانی در بیان احساساتش است.

در ابتدا نامیدی و خشم او را‌ بشناسید

اگر می‌دانید که چیزی خاص منجر به طغیان عصبانیت می‌شود، سعی کنید کودک خود را از فعالیت دور کنید یا با تغییر جهت مثبت از طغیان او جلوگیری کنید.

کودکان مبتلا به ADHD، بیشتر از سایر همسن و سال های خود، ممکن است:

-سریع نا امید شوند
-حتی در مورد چیزهای کوچک بیش از حد نگران باشند
-هنگام عصبانیت در آرام شدن مشکل دارند
-از انتقاد کردن سریع ناراحت می شوند
-و احساس فوریت بیش از حد برای به دست آوردن چیزی که می خواهند داشته باشند
کودکان مبتلا به ADHD مانند همسالان خود، از نظر خلق و خوی یکسان نیستند. برخی بیشتر آرام یا ترسو هستند. دیگران واکنشی تر، تکانشی و پرخاشگرتر هستند.

راهکار:

با پذیرش احساسی که بروز می دهد  شروع کنید.

من می دانم  که چقدر از دوم شدن در نمایشگاه علمی ناامید شدی.” در مورد اینکه آیا او باید چه احساسی داشته باشد بحث نکنید. این معمولا فقط مشکل را تشدید می کند.
هنگامی که او آرام شد، به او  راه حل بهتری برای مقابله با احساستش بدهید – راهی که ممکن است به او کمک کند فکرش را تغییر دهد. برای مثال می توانید بگویید: “من می دانم که ناراحت هستی می خواهی نمایشگاه علمی را ترک کنی و به خانه بروی؟. اما من به کاری که انجام دادی افتخار می کنم

کودکان مبتلا به ADHD توانایی مدیریت احساسات را به کندی توسعه می دهند. که مشکل در حافظه کاری در این امر نقش دارد.
احساسات کودکان ADHD بر تفکر آنها نیز مسلط می شود و آن ها به سختی می توانند احساسات خود را بروز  دهند پس به علائم و نشانه های  فرزند خود به خوبی توجه کنید و احساسی که او نسبت به خود و اطرافش دارد را به خوبی درک کنید.

والدین بایستی مدیریت رفتاری را در ارتباط با رفتارها و طغیان های هیجانی فرزند خود بیاموزند.
پژوهش ها حاکی از این است که مداخلات بهنگام تاحدود زیادی به بازشناسی هیجانی و مدیریت هیجانی افراد ADHD می تواند کمک کننده باشد.

چه خدمات ویژه‌ای در کلینیک تخصصی ری‌را دریافت می‌کنید؟

برای اطلاعات بیشتر روی متن زیر کلیک کنید لطفا

   نرم افزار Rehacom  / نرم افزار IVA-2 
بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *