شروع کنید

ارتباط مصرف شیرینی جات با اختلال نقص توجه،بیش فعالی (ADHD)

ارتباط مصرف شیرینی جات با اختلال نقص توجه،بیش فعالی (ADHD)

مصرف شکر و اختلال نقص توجه، بیش فعالی

   بر اساس تکامل انسان، برای اجداد اولیه ما، غذاهای شیرین منابع عالی انرژی بودند. بنابراین ما به گونه ای تکامل یافته‌ایم که غذاهای شیرین را لذت‌بخش می‌دانیم. بنابراین برای به حداکثر رساندن بقای خود به عنوان یک گونه، ما یک سیستم مغزی ذاتی داریم که باعث می‌شود غذاهای شیرین را دوست داشته باشیم، زیرا آنها منبع بزرگی از انرژی برای سوخت بدن ما هستند.

ارتباط اختلال نقص توجه، بیش فعالی ( ADHD) با مصرف شیرینی جات

تحقیقات جدید  نشان می‌دهد اختلال بیش فعالی، اختلال دو قطبی و حتی رفتار‌های پرخاشگرانه ارتباط مستقیمی با میزان مصرف قند و شکری دارد که افراد مصرف می‌کنند. اما در حال حاضر، تحقیقات نتایج متناقضی را نشان میدهند .

در سال ۲۰۱۹ محققان  رابطه بین الگوهای غذایی و ADHD را متوجه شدند.   نتایج این تحقیقات نشان داد که الگوهای غذایی “ناسالم”، مانند مصرف زیاد شکر تصفیه شده یا چربی اشباع شده، ممکن است علائم اختلال  ADHD را افزایش دهد. و الگوهای غذایی «سالم»، مانند مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات، اثر مثبت داشته باشند.

تحقیقات روی کودکان ۶ تا ۱۱ ساله نشان می دهند که فقط انواع خاصی از قند بر اختلال ADHD تأثیر منفی می گذارند . و افزایش مصرف ساکارز(نوعی قند در میوه ها و سبزیجات ) تاثیری روی علائم  ADHD  ندارند

  اعتیاد به قند و اختلال ADHD 

در سال ۲۰۱۰ تحقیقاتی ،ارتباط بالقوه بین ADHD و پرخوری را مورد بحث قرار می‌دهد که ممکن است به اعتیاد به قند ربط داشته باشد . در این بررسی نشان داده شده است ، برخی از علائم ADHD به ویژه آنهایی که تکانشی یا مربوط به بی توجهی هستند ممکن است رابطه مستقیمی با پرخوری داشته باشند.

مصرف شکر و سیستم پاداش مغز

هنگامی که غذای شیرین می خوریم ، سیستمی در مغز به نام سیستم دوپامین مزولیمبیک (که مهم‌ترین منطقه مغری مرتبط با لذت و پاداش است) فعال میشود. همانطور که میدونیم بعد از استفاده از ماده شکری بلافاصله دوپامین آزاد می شود و به مغز روش سریع ترشح دوپامین را یاد می دهد و چون سیستم مغز افراد مبتلا به اختلال ADHD تحمل یه دوره طولانی سختی برای دریافت دوپامین را ندارد سریع پاداش خودش را با دوپامین لحظه ای می خواهد.و فرد بارها به سراغ مصرف مواد شکری برای ترشح دوپامین لحظه ای و سریع می رود.

برای دانستن ارتباط بین ترشح دوپامین و مغز افراد ADHD روی این لینک کلیک کنید 

چگونه مصرف قند و شکر خود را محدود کنیم

برای اکثر افراد توصیه نمی شود که هیچ ماده مغذی  مانند کربوهیدرات ها  را از رژیم غذایی حذف کنند. در عوض، اگر احساس می‌کنید قند بر علائم ADHD شما تأثیر منفی می‌گذارد، می‌توانید مقدار و نوع قندی راکه می‌خورید با این نکات ساده محدود کنید

▪︎به آرامی مصرف قند و شکر خود را کاهش دهید

اگر فردی هستید که مقدار زیادی شکر می خورید، ممکن است کاهش ناگهانی آن برایتان سخت باشد.

▪︎غذاهای فرآوری شده را محدود کنید

اگرچه غذاهای فرآوری شده می توانند جایگاهی در یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. اما خوردن بی رویه در  آنها آسان است. بسیاری از غذاهای فرآوری شده دارای قندهای مصنوعی و صنعتی هستند که باید در مصرف آنها تعادل را رعایت کنیم

▪︎جایگزینی را آزمایش کنید

قبل از اینکه به سراغ قند و شکر یا سایر شیرین کننده ها بروید، در نظر بگیرید که از چه چیز دیگری می توانید برای طعم دادن استفاده کنید. مانند دارچین، جوز هندی، لیمو و سایر عصاره ها

نوشیدنی های قندی، مانند نوشابه ها و آب میوه های صنعتی ، اغلب حاوی مقدار زیادی قند مصنوعی هستند. اگر سعی کرده اید قند کمتری مصرف کنید، به جای آن آب، چای و قهوه را امتحان کنید.

▪︎برچسب های تغذیه را بخوانید

نحوه خواندن برچسب تغذیه را بیاموزید تا بتوانید میزان “شکر افزوده” یک ماده غذایی را متوجه شوید. این می تواند به شما کمک کند میزان قند ی که در روز می خورید را محدود کنید.

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *