شروع کنید

غذا به عنوان محرک مغز در افراد ADHD

غذا به عنوان محرک مغز در افراد ADHD

غذا به عنوان محرک مغز در افراد ADHD

سطح پایین دوپامین در مغز افراد ADHD دلیل خیلی از کارهای به ظاهر مشکل زا در آنهاست!
مغز انسان برای انجام کارهای روزمره دارای یکسری اولویت بندی می باشد.به عنوان مثال اگر شما تشنه یا گرسنه باشید، مغز برای بقا اولویتش را غذا خوردن و رفع تشنگی می گذارد.
با توجه به اینکه مغز افراد ADHD سطح پایینی از دوپامین دارد،مغز این افراد به طور مدوام در حال جستجو ی پاداش است و منجر به انجام کارهایی میشوند که باعث ترشح دوپامین در مغزشان شود.مانند تمرکز کردن روی کاری که علاقه دارد یا بازی های کامپیوتری  و یا هر فعالیتی که در آن لحظه باعث ترشح دوپامین شود. بر این اساس اولویت مغز شخص دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی ( ADHD) اینگونه شکل می‌گیرد.این ویژگی می تواند بر رفتارهای روزانه فرد مانند خوردن غذا نیز تاثیر بگذارد؛غذا به ویژه شیرینی ها منبع سریع و آسان ترشح دوپامین است و باعث میشود که به یک فعالیت جذاب و آسان برای مغز افراد ADHD  تبدیل شود و ناتوانی در خود تنظیمی (تکانشگری) و تمایل به دریافت پاداش فوری می تواند منجر به پرخوری شود!
گاهی اوقات وقتی فرد ADHDحتی احساس بی حوصلگی می کند هم، به سراغ غذا می رود و به احتمال زیاد در آن لحظه سیر می باشد نه گرسنه!

با توجه به موارد فوق چگونه از غذا خوردن برای ترشح دوپامین لازم استفاده کنیم؟

-بدون سرزنش و قضاوت خودتان، غذایتان را بخورید

-تشخیص دهید کدام غذا و چه طعمی و چه بویی برای شما لذت بخش است

-عواملی که به منجر به حواس پرتی شما موقع غذا خوردن میشوند را از بین ببرید تا بتوانید حداکثر لذت را از غذا خوردن داشته باشد

آیا لازم است غذا خوردن را از سیستم پاداش مغز خود دریغ کنیم؟

خیر! غذا می تواند یکی از ابزارهای شما برای ترشح دوپامین باشد! اما لازم است یک لیست از چیزهای دیگری غیر از غذا که دوست دارید و باعث لذت و خوشحالی در شما می شود را  هم تهیه کنید
مانند ورزش کردن، فیلم دیدن ، طبیعت گردی و…تا سیستم پاداش دهی مغز با سایر کارهایی که لذت میبرید و در عین حال آسیبی به شما را نمیزند هم، ترشح دوپامین را انجام دهد.

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *