شروع کنید

چگونه با افراد بیش فعال روابط عاطفی داشته باشیم؟

چگونه با افراد بیش فعال روابط عاطفی داشته باشیم؟

اختلال بیش فعالی نقص توجه

دوست داشتن فردی که اختلال بیش فعالی دارد راحت است. اما زندگی کردن با این افراد موضوع متفاوتی است که چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. خوشبختانه راهبردهای زیادی برای بهبود زندگی با افراد بیش فعال وجود دارد. خبر خوب اینکه شما با چند تکنیک ساده می‌توانید این کار را راحت‌تر کنید.

همه درمانگرها می گویند که مشاجرات گهگاهی بین مرد و زن در هر رابطه‌ای نرمال است. اما وقتی همسر شما بیش فعال است، این توصیه خیلی کار آمد نیست.


همسر فرد بیش فعال باید او را در موقعیت‌های متنوعی در زندگی حمایت کند. این موقعیت‌ها ممکن است تغییرات مداوم شغل، اختلالات خلقی او و سایر مشکلات مرتبط با بیش فعالی باشد. با وجود اینکه همسر فرد بیش فعال ممکن است همچنان همسر خود را خوش قلب ترین فرد در طول زندگیش بداند، اما مشکلات مرتبط با نامرتب بودن، نظم نداشتن، تمیز کردن خانه، به موقع انجام ندادن کارها ممکن است همسر فرد بیش فعال را عصبانی کند.

رابطه عاطفی با فرد بیش فعال

همسر فرد بیش فعال اغلب بعد از مراجعه به یک درمانگر می‌تواند متوجه شود که او تنبل نیست یا شخصیت پرخاشگر و یا منفعلی ندارد. فرد بیش فعال بی ملاحظه نیست بلکه ذهن او اینقدر پراکنده است که نمی تواند روی و چیزهای کوچکی مانند جوراب ها، ساعت و یا روزنامه‌ها تمرکز کند.
شما تنها با ایجاد چند تغییر کوچک در روند زندگی روزمره می توانید اوضاع را خیلی بهتر کنید. مثلا یک تکنیک موثر، نوشتن کارهای روزانه روی وایت برد و نصب آن در یک نقطه قابل دید است. با این کار شما به همسر بیش فعال خود یاآور می‌شوید که چه کارهایی برای انجام دادن دارد. همچنین زن و شوهر می توانند در رابطه با این کارها صبح با هم صحبت کنند، برای آنها ساعت کوک کنند تا مطمئن شوند که همسر بیش فعال انجام دادن کارها را از یاد نخواهد برد.

اهداف یکسان، مسیرهای متفاوت:

گاهی اوقات زن و مرد ممکن است قصد انجام یک فعالیت خاص را داشته باشند، اما فردی که دچار اختلال بیش فعالی است تصمیم بگیرد در محیط شلوغ و بهم ریخته خودش کارها را انجام بدهد و همسر او بخواهد در یک محیط مرتب و با مشخص کردن قدم ها این کار انجام شود. هر دو فرد باید یاد بگیرند که با راهبردهای هم کنار بیایند و در مواقعی از راهبردهای فرد دیگر استقبال کنند.

نامرتب بودن وسایل:

لباس‌های ریخته شده در همه جای خانه، برگه های پراکنده شده روی میز، .. از جمله صحنه هایی هستند که در زندگی با یک بزرگسال بیش فعال قابل مشاهده‌اند. یکی از راهبردهای کم کردن بهم ریختگی ها، کم کردن وسایل در دسترس است. مجله های اضافه را دور بریزید. لباس هایی که استفده نمی‌کنید را از دسترس خارج کنید. برای دسته بندی وسایل جعبه‌های مشخصی را در نظر داشته باشید.

مدیریت امور مالی:

مدیریت مالی و مدیریت بهم ریختگی‌های خانه معمولا راهبرد مشابهی دارند. بهتر است قبض‌ها و رسیدها در یک دفتر نگهداری شوند و هر چند وقت یکبار مورد بررسی قرار بگیرند.

روتین‌ها:

راهبردهای ارتباط موثر، مدیریت زمان، نظم و … زمانی بیشترین تاثیر را دارند که تبدیل به یک روتین مشخص شوند. روتین ها مخصوصا از دیدگاه افراد دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی ممکن است خسته کننده باشند اما برای براورده کردن نیازهای روزانه و پیشبرد زندگی ضروری اند.

شوخ طبعی:

معمولا فردی که همسر بیش فعال دارد می گوید” من فکر می‌کنم به جای همسر، یک فرزند دیگر دارم”. در مقابل فردی که بیش فعال است نیز معمولا احساس می کند مورد سرزنش یا نصیحت دیگران، بخصوص همسر خود قرار می گیرد. در روابطی که یکی از زوجین یا هر دو بیش فعالی دارند معمولا رنج و ناامیدی وجود دارد اما به یاد داشته باشید که شوخ طبعی کمک کننده است. فقط نقاط مثبت همسر بیش فعال خود را تحسین کنید. او لذت و طنز و شوخ طبعی را به زندگی من می آورد، او باعث می شود ما دوستان زیادی داشته باشیم و….

بیشترین چیزی که افراد بیش فعال نیاز دارند هم احساسی، صبر، درک و عشق نامشروط است.

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *