شروع کنید

کودک بیش فعال و مدرسه:

کودک بیش فعال و مدرسه:

کودک بیش فعال و مدرسه

آیا این کودکان نیاز به مدارس مخصوص دارند؟
آیا نیاز به آموزش ویژه دارند؟

کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی اغلب در مدرسه مشکلاتی دارند ، تعداد زیادی از مشکلاتی که در خانه دارند ،علاوه بر آن کودکان بیش فعال اغلب دچار مشکلات یادگیری می باشند . بسیاری از آنها ممکن است یک پایه تحصیلی را دو بار تکرار کنند ، ترک زود هنگام تحصیل و مشکل در به پایان رساندن تحصیلات دارند . دلایل مشکلات یادگیری کودکان بیش فعال شامل عدم تمرکز بر روی درس ، الگوهای یادگیری متفاوت و عدم اعتماد به نفس می باشند . علاوه بر آن بسیاری از کودکان بیش فعال ممکن است مبتلا به اختلالات یادگیری باشند که حتماً باید بوسیله ی روان شناس مجرب تشخیص داده شود .
اغلب کودکان مبتلا به بیش فعالی را می توان در کلاس های عادی آموزش داد اما نیاز به شیوه های اصلاحی و تکمیلی دارند ، بسیلر حائز اهمیت است که مشکل زود تشخیص داده شود.

کودکان بیش فعال و انجام دادن تکالیف درسی

مشکلات والدین و معلمین در ارتباط با کودک بیش فعال می باشد و اغلب سبب بروز مشکلاتی می شود و این مشکلات یکی به این دلیل ایجاد می شود که والدین و معلمین ممکن است قبول کنند که کودک دچار اختلال است اما اثر این اختلال بر توانایی انجام تکالیف خانه ومدرسه را درک و قبول نکنند .
تکلیف درسی در اغلب خانواده های ایرانی مهم است اما در خانواده هایی که دارای کودک مبتلا به بیش فعالی هستند ، اهمیت بیشتری پیدا می کند چون یک منبع بسیار مهم و اساسی برای درگیری ها ایجاد می کند ، به عنوان مثال معمولاً شکایت والدین کودکان بیش فعال این است که کودک در ارتباط با تکالیف درسی دروغ می گوید ، والدین از کودک می پرسند آیا تکلیفی دارد یا وضع مدرسه چگونه است و کودک دروغ می گوید که تکلیف ندارد ، معلم مشق نداده است یا کار مدرسه خوب پیش می رود وبعد با سرزنش معلم و توبیخ معلم مواجه می شوند .
اغلب تکالیف مدرسه باعث ایجاد ناآرامی در روابط خانواده می شود ، والدین کودک را تنبیه می کنند به دلیل انجام ندادن تکالیف ، والدین دچار احساس شرمندگی و عجز می کنند در مقابل معلم مدرسه و سایر والدین وهمه فراموش میکنند که تمام این مسائل به دلیل اختلال بیش فعالی است .
ما باید بدانیم که چگونه می توانیم به کودک بیش فعال کمک کنیم تا تکالیفش را انجام دهد ؟ و علت اینکه کودک در انجام تکالیف کوتاهی می کند و شکست می خورد چیست ؟

به طور کلی چندین علت برای انجام ندادن و شکست کودکان بیش فعال در تکالیف را می توانیم شاهد باشیم :

نتیجه مستقیم نشانه های اختلال است ، به این علت که برای کودک مشکل است تمرکز کند و خودش را سازماندهی کند پس کار مدرسه تمام نمی شود .
دوم : کودکان از تلاش های والدین و معلم برای کنترل رفتارش عصبانی و رنجیده می شود بویژه اگر این تلاش ها تنبیهی و سرزنش آمیز باشد ، در این شرایط منجر به نگرش منفی به تکلیف و مقاومت در برابر انجام دادن آن می شود .
سوم : به علت فقدان اعتماد به نفس و ترس از شکست است که کودک بارها شاهد آن بوده است . زمانیکه کودک بیش از حد تحقیر و سرزنش می شود ، انتقاد زیادی از وی می شود به دلیل نمرات ضعیف و احساس می کند که به اندازه کافی باهوش نیست بنا براین کارها را رها می کند

زمانیکه خود ما نیز بدانیم که در کاری موفق نخواهیم شد چرا تلاش کنیم ؟

معمولاً معلمین و والدین این سه اشتباه را با هم مرتکب می شوند و همین منجر به حل نشدن مشکل درسی کودک می شود . معمولاً والدین و معلمین تشخیص می دهند که کودک نگرش منفی و مخالفت نسبت به کار مدرسه دارد اما به این توجهی ندارندکه این نگرش منفی چگونه ایجاد شده است و تکلیف ناتمام را به عنوان یک مشکل انضباطی در نظر می گیرند که این یک خطای جدی برای کودک مبتلا به بیش فعالی می باشد .
تنها یک راه برای کودک مبتلا به بیش فعالی وجود دارد و آن هم این است که به کلمه ” کمک ” توجه کنید و اینکه وادار کردن کودک برای انجام تکلیف اشتباه است

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *