شروع کنید

مدیریت رفتاری کودک ADHD

مدیریت رفتاری کودک ADHD

تربیت کودک مبتلا به ADHD،باتوجه به شدت و علائم این اختلال بسیار متفاوتر از کودکان دیگر است. و والدین این کودکان باید صبر و حوصله بسیاری در این مسیر داشته باشند.قانون گذاری معمولی و سپردن مسئولیت به این کودکان با توجه به شدت و علائم ADHD  دشوار و یا حتی غیر ممکن است.
تکنیک های رفتاری برای مدیریت علائم ADHD باید قوانین منحصر به فرد خود را داشته باشد تا رفتارهای مخرب کودک کاهش پیدا کند. و در طول دوران زندگی خود کمتر آسیب ببیند.

این تکنیک های رفتاری باید از خانه شروع شود.

از آن جایی که فرزند شما بیشترین وقت خود را در خانه می گذراند،خانه اولین جایی است که باید برای مدیریت رفتار او تمرکز شود.

از یک کار ساده شروع کنید.

کار ساده را در برنامه صبحگاهی فرزند خود بگذارید. مانند گذاشتن بشقاب خود در سینک و برای همین کار هم پاداش کوچکی تعیین کنید.
مثل: تیله،استیکر های دفتر و…
حال شما یک رفتار مثبت را برای فرزند خود تقویت کردید،سپس آن را مرحله به مرحله گسترش دهید،
مثل:شستن بشقاب، جمع کرد میز صبحانه و مرتب کردن تخت

برای داشتن بهترین نتایج شفاف عمل کنید و بگذارید فرزندتان پیشرفت خود را ببیند

همچنین شما می توانید عواقب عدم بر آورده نکردن انتظارات را اجرا کنید، و پاداش ها را حذف کنید.به او به طور واضح و شفاف توضیح دهید که چه زمانی پاداش می گیرد و چه زمانی نمی گیرد تا درک بهتری از تاثیر رفتار خود داشته باشد.

فاصله بین انجام کار و پاداش یا عدم پاداش باید کم باشد زیرا احتمال تکرار بیشتر است.پاداش های بزرگ هم نیز تعیین کنید برای عمل کردن فرزندتان به برنامه به طور یک هفته یا ده روز.در نتیجه کودک شروع به دیدن نکات مثبت مدیریت برنامه خود می کند.

برنامه ریزی آسان انجام دهید

در حین پیش بردن برنامه مدام قوانین جدیدی وضع نکنید و به قوانین اولی که برای کودک گذاشتید پایبند باشید.برای برنامه ریزی،نظر کودک خود را بخواهید تا آن ها در انجام برنامه ها انگیزه بیشتری داشته باشند.

قوانین خانه مادربزرگ کم تر است

با تمام اعضای خانواده صحبت کنید تا قوانینی که وضع کردید را حمایت کنند و در اجرای آن شما را یاری کنند.

آگاهی و آموزش مدیریت رفتاری به والدین،به عنوان یکی از مداخلات درمانی بسیار تاثیر گذار است،شما می توانید در بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی با استفاده از رویکرد راسل بارکلی مدیریت رفتاری با فرزند مبتلا به ADHD را به خوبی بیاموزید.

توانبخشی شناختی و بهبود علائم ADHD (کلیک کن)

ارزیابی و تشخیص اختلال نقص توجه و بیش(ADHD)

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *