شروع کنید

دریافت و پردازش اطلاعات در افراد ADHD

دریافت و پردازش اطلاعات در افراد ADHD

به مدت زمانی که طول می کشد، اطلاعات دریافتی از محیط پردازش بشود و سپس به آن پاسخ داده بشود، سرعت پردازش اطلاعات می گوییم.
۶۱% کودکان ADHD و ۴۰% کودکان دارای اختلال یادگیری دارای نقص عمکرد در سرعت پردازش اطلاعات ،همچنین دانشمندان، سرعت پردازش اطلاعات را یکی از جنبه های اصهستند‌.لی IQ می دانند.

اگر سرعت پردازش اطلاعات به خوبی عمل کند…

باعث افزایش توجه نیز می شود. و توجه نیز دریچه ای برای بهبود عملکرد حافظه است. زیرا حافظه اطلاعاتی را در خود نگه می دارد که به آن توجه بیشتر شده است.
پس سرعت پردازش اطلاعاتی که از محیط دریافت میکنیم، هر چه بهتر باشد،اطلاعات جدید‌ را به طور سریعتری یاد می گیریم و عملکرد بهتری از خود نشان می دهیم.

سرعت پردازش اطلاعات در افرادADHD به علت زمان بیشتری که برای توسعه یافتن نورون ها و شبکه های عصبی  لازم دارند.،یعنی درست به خوبی عمل     نمی کند

در نتیجه…

از همان ابتدا توجه سرگردان می شود.، و قدرت درک کردن پایین می آید. و سپس مانع از گوش دادن و پاسخ متناسب می شود. در نتیجه آن است که تشدید علائم تکانشی را در بر دارد. و در آخر شخص دست از تلاش بر می دارد. و به طور کل، توانایی فرد در تصمیم گیری، کارکردهای اجرایی و اجرای دستورالعمل ها به طور قابل توجهی پایین می آید.

کلید بهبود سرعت پردازش بر پایه ساختن اتصالات سلولی در مغز است. که اجازه می دهد سیگنالها سریعتر کار خود را انجام دهند.

یعنی چی؟

یعنی همانطور که ما انسان ها توسط کلمات و زبان بدن باهم ارتباط برقرار میکنیم،.نورون ها توسط یک سری سیگنالها باهم ارتباط برقرار می کنند.که باید این ارتباط را  برای عملکرد بهتر در دریافت و پردازش اطلاعات از محیط قویتر  کنیم.

اما چگونه؟

نورون های حسی(نورون هایی که با تحریک حس های بینایی،چشایی،شنوایی،بویایی و لامسه) توسط ورودی های محیط اطراف فعال می شوند. ، و اطلاعات را دریافت می کنند. این نورون ها اطلاعت دریافت شده از محیط را به عنوان سیگنال های الکتروشیمیایی به مغز منتقل می کنند. و چون هر کدام از این ورودی های حسی با مناطق خاصی از مغز در  ارتباط است،.قسمت های مختلف مربوطه مغز پیام های دریافتی را دریافت و رمز گشایی می کنند و باعث پاسخ درست و به موقع شخص به هر کدام از تحریکات بیرونی می شود.

به لطف خاصیت نوروپلاستیسیته مغز، یکی از بهترین گزینه ها توانبخشی شناختی است،.که می تواند در راستای سرعت بخشیدن به دریافت اطلاعات از محیط و پردازش آن انجام شود.
این مسیر  تنها با تمرین و تکرار این تمرینات باعث تقویت مسیرهای عصبی        می شود. و باعث می شود انتقال اطلاعات از نورون های حسی به مغز با سرعت بیشتری صورت گیرد. و همچنین پاسخ به محرک ها نیز افزایش پیدا کند.

ثابت شده است که  تمرینات توانبخشی به ایجاد سیناپس‌ها و مدارهای عصبی جدید کمک می‌کند.،که سازماندهی مجدد و بازیابی عملکرد های ضعیف اجرایی را ممکن می‌سازد.  فرض کنید می خواهید برای اول به جایی بروید، طبیعتا برای پیدا کردن آدرس سریع به مشکل بر میخورید.، و حتی ممکنه در راه گم بشوید.
اما برای بار دوم این مسیر را بهتر طی می کنید و برای بار سوم و چهارم شاید چشم بسته هم بتونید برید،در مغز هم دقیقا به این صورت است!

تجارب و حتی تفکرات ،مسیرهای عصبی جدیدی را در مغز ایجاد می کنند.

زمانی که چیزهای جدید یاد می گیریم یا اطلاعات جدید را حفظ می کنیم، یا به چیز جدیدی حتی فکر می کنیم.، تغییرات عملکردی در مغز ما رخ می دهد.(گویا نورون های مغز ما مسیر جدیدی برای ارتباط گرفتن با یکدیگر پیدا می کنند. که همان ایجاد سیناپس‌ها و مدارهای عصبی جدید  است.)،که اگر بخواهیم این ارتباطات را قوی تر کنیم یکی از بهترین گزینه ها توانبخشی شناختی است.

برای بهبود عملکرد دریافت و پردازش اطلاعات از محیط، بهترین تمرین، تمرین با نرم افزارهای شناختی است. زیرا این نرم افزارها به گونه ای طراحی شده  که سرعت پردازش هر فرد را اندازه گیری کنند. و طبق نتایج آن چالشهای بیشتری را به شخص ارائه بدهند.

در علم عصب شناسی گفته می شود هرچه از یک مدار عصبی بیشتر استفاده شود، آن مدار قدرتمندتر خواهد شد. به همین دلیل است که می گویند هرچه در کاری تمرین بیشتری داشته باشید، مهارت بیشتری در آن کسب خواهید کرد.

بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی 

IVA-2 

 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *