شروع کنید

نوسانات خلقی در افراد مبتلا به اختلال ADHD

نوسانات خلقی در افراد مبتلا به اختلال ADHD

  برخی از افراد مبتلا به ADHD ممکن است از مشکلاتی دیگر نیز رنج ببرند. که یکی از آن ها نوسانات خلقی است که می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره آن ها تأثیر بگذارد.

یکی از دلایل رایجی که می تواند به نوسانات خلق در افراد  ADHD نسبت داده شود، داروها هستند. پژوهش ها نشان داده اند؛ که داروهای غیر محرک( Non stimulant)که به نقایص شناختی مانند طول توجه کم،کمک می کنند. تاثیر منفی بر نوسانات خلقی ندارند؛ اما اثر داروهای محرک( stimulant)  می توانند پس از چند ساعت از بین بروند و باعث ایجاد بد خلقی شوند. بنابراین بر مبنای مطالعات ، افزایش تحریک پذیری فقط برای داروهای مشتق شده از آمفتامین  ( داروهای محرک) صادق است. پژوهش ها حاکی از این است که نوسانات خلقی ناشی از داروهای محرک، در یک الگوی محدود زمانی رخ می دهد. این بازه زمانی بیشتر در بعد از ظهر یا اوایل عصر رخ می دهد.

این علائم حتما باید با روانپزشکی که دارو تحت نظرشان مصرف می شود، درمیان گذاشته شود.

مدیریت نوسانات خلقی در افراد ADHD

مدیریت خلق و خوی شما در واقع به معنای مدیریت دیدگاه، رفتارها و اعمالتان است.

بنابراین کنترل هیجان و نوسانات خلقی یک مهارت حیاتی است که نیاز به تمرین و تمرکز بیشتری دارد.

اکثر مردم در طول روز با طیف وسیعی از احساسات کنار می آیند. برای افراد مبتلا به ADHD، یک روز سخت می تواند منشا احساسات منفی شدیدی باشد که به راهکارهای تخصصی نیاز داشته باشند.
داروهای تجویزی برای  ADHD ممکن است تنها تأثیر محدودی بر چنین احساساتی داشته باشد زیرا آنها  اغلب با علائم شناختی ADHDسروکار  دارند و  بر جنبه های عاطفی و هیجانی تاثیر چندانی ندارند.
روان درمانی و کوچینگ می توانند به مدیریت خلق و خو کمک کنند، اما  تمرینات ساده و روزانه نیز کمک زیادی به شما خواهند کرد.

بیایید به چند راهکار ساده جهت مدیریت خلق و خو بپردازیم:

۱-از  توانایی hyperfocus  یا تمرکز بیش از حد خود استفاده کنید

زمانی که احساس می کنید خلق شما به سمت خلق بد و یا افسره کشیده می شود تمرکز خود را به سمت  فعالیتی ببرید که دوست دارید و می توانید ساعت ها زمان خود را بر روی آن بگذارید تا خلق یا مود پایینتان با اشتیاق به کاری که دوست دارید تغییر کند

۲-ورزش کنید

ورزش علاوه بر افزایش ترشح دوپامین باعث افزایش هورمون اندروفین که خلق و خو را بهبود می بخشد می شود. یا حتی بهتر از آن، می‌توانید در ورزش‌های شدید یا رقابتی شرکت کنید که به شما امکان می‌دهد پرخاشگری یا نوسانات خلقی خود را به سمت یک هدف سالم هدایت کنید.

۳- راهی بیابید برای اینکه دقیقا بدانید  علت و چرایی احساستان چیست؟!

مانند نوشتن علت آن احساس یا زمانی را در سکوت به خود اختصاص دهید و از خود شروع به پرسیدن سوال کنید که علت این احساس من هم اکنون چیست؟!

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *