شروع کنید

آیا افراد با اختلال نقص توجه، بیش فعالی خلاق ترند؟!

آیا افراد با اختلال نقص توجه، بیش فعالی خلاق ترند؟!

اختلال نقص توجه،بیش فعالی ADHD و خلاقیت

 اغلب افراد با اختلال نقص توجه، بیش فعالی(ADHD)به عنوان افرادی کنجکاو، مشتاق، سرزنده و شوخ طبع، تلقی می شوند، و این تصور وجود دارد که خلاق تر از بقیه هستند.
خلاقیت به طور کلی توانایی ایجاد چیزی بدیع و تازه است. خلاقیت ایده‌هایی هستند که نه تنها باید جدید و شگفت‌انگیز باشند، بلکه باید مفید و مرتبط با دانش در یک زمینه خاص باشند.
به گفته روانشناس دین کیت سیمونتون خلاقیت از  تجربیات غیرمعمول و غیرمنتظره به وجود می آید.

 توجه پایدار و توجه تقسیم شده

افراد ADHD اغلب در توجه پایدار(sustain attention) مشکل دارند. اما بالعکس در توجه تقسیم شده(divided attention) به شدت قوی هستند.
توجه تقسیم شده ارتباط بین خلاقیت و ADHD را می تواند نمایان سازد.

بی توجهی یا همان مشکل در توجه پایدار، منجر به سرگردانی ذهن، یا منحرف شدن افکار از یک فعالیت به فعالیت دیگر یا از یک محیط به محیطی دیگر می شود،چنین چیزی می تواند منجر به ایده های جدید، مفید و خلاقانه شود.

ویژگی های بارز افراد مبتلا به اختلالADHD

محققان از ۲۶ دانش آموز مبتلا به ADHD و ۲۶ دانش آموز  بدون ADHD خواستند تا دو آزمون خلاقیت را انجام دهند. اولین مورد شامل اختراع و کشیدن میوه های بیگانه و جدید بود و دانش‌آموزان مبتلا به ADHD توانستند میوه‌های منحصربه‌فردتری تولید کنند. و در آزمایشی دیگر  هنگامی که از افراد مبتلا به ADHD خواسته شد تا نام و برند  محصولی را اختراع کنند، توانستند نام‌های جدید و تازه تری برای محصول خود داشته باشند.

افراد مبتلا به ADHD تکانشگرتر نیز هستند. بنابراین تمایل بیشتری برای ریسک کردن دارند، آنها جرأت می کنند به چیزها و موقعیت های جدید بدون ترس، نزدیک شوند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، ۲۰۳ کودک ۵ تا ۱۰ ساله در یک آزمایش خطر آنالوگ بالون (BART) شرکت کردند. BART یک آزمون کامپیوتری است که در آن شرکت کنندگان می توانند بالن ها را با یک کلیک در یک زمان منفجر کنند. هر بار که بادکنکی باد می شود، شرکت کنندگان پولی به دست  می آورند. با این حال، اگر بالون بترکد ؛ شرکت کنندگان درآمد خود را از دست می دهند. محققان دریافتند که افراد مبتلا به ADHD بیشتر از بقیه  گروه بالن ها را باد می کنند، به این معنی که ریسک بیشتری نسبت به افراد بدون ADHD انجام می دهند.

بنابراین با توجه به مطالبی که مطرح شد اگر کودکان ADHD  به درستی هدایت شوند و سرکوب نشوند  با مداخله بهنگام و صحیح اختلالات همراه سوار اختلال نشود، اختلال نقص توجه، بیش فعالی می‌تواند موهبت هایی نظیر خلاقیت داشته باشد. شناخت زودهنگام و دریافت مداخله مناسب به شدت اثربخش می باشد.

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *