شروع کنید

خیالبافی  ناسازگارانه (Maladaptive Daydreaming) در مبتلایان به ADHD

خیالبافی  ناسازگارانه (Maladaptive Daydreaming) در مبتلایان به ADHD

افراد دارای نقص توجه سناریوهای خیالی رو به چالش های روزمره ترجیح میدهند. این وضعیت با اعتماد بنفس پایین و انزوای اجتماعی رابطه تنگاتنگی دارد.بیشتر مبتلایان به ADHD دارای خیالبافی ناسازگارانه هستند اما با غرق شدن در رویا این موضوع کاملا متفاوت است.

خیالبافی ناسازگارانه یعنی چی؟

به این دلیل به آن ناسازاگارانه می گوییم که این نوع رویاپردازی تلاشی ناسالم یا منفی برای کنار آمدن با یک مشکل یا سازگاری با آن است.
افرادی که این کار را انجام می دهند رویاهایشان به طوری واضح و دقیق است که گاهی به معنای واقعی در آن ها گم می شوند.همچنین نشان می دهد که این نوع خیال پردازی ممکن است اجباری باشد. این بدان معناست که کنترل انجام آن اگر غیرممکن نباشد – دشوار است.

بسیاری از افرادی که رویاپردازی ناسازگاری را تجربه می کنند که سابقه سوء استفاده یا ضربه روحی، به ویژه در دوران کودکی را دارند.

مشکلات ناشی از رویا پردازی ناسازگارانه عبارتند از …

  • اختلال در فعالیت های اجتماعی
  • وجود مشکل در کار و حتی سرگرمی ها
  • احساس شرم و گناه.

افرادی که رویاپردازی ناسازگار را تجربه می کنند معمولاً از انجام آن احساس بدی می کنند، به خصوص زمانی که در سایر بخش های زندگی آنها تداخل ایجاد می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که نیاز به رویاپردازی ممکن است شبیه به اعتیاد باشد. یعنی شخص احساس نیاز به رویاهای ناسازگارانه دارد و اگر فرصت انجام این کار را نداشته باشند، مضطرب و عصبی می شود.

توجه داشته باشید که اشخاصی که رویاپردازی ناسازگارانه انجام می دهند، حتما مبتلا به ADHD نیستند و گاهی ممکن است علائم آن با ADHD همپوشانی داشته باشد،

رویاپردازی ناسازگار یک پدیده ذهنی مستقل است که اغلب به عنوان یک عارضه جانبی، کمبود توجه ایجاد می‌شود.

درست است زمانی که مبتلایان به ADHD تمرکز بیش از حد (hyperfocus) دارند،با زمانی که رویاپردازی ناسازگارانه اتفاق می افتد علائمشان یکسان است. اما رویا پردازی ناسازگارانه تفاوت بسیاری با hyperfocus  در مبتلایان به ADHD دارد.
در رویا پردازی ناسازگارانه (MD) اینقدر فرد غرق در رویا می شود انگار از زمان و مکان جدا شده. و مسئولیت های کوتاه مدت و بلند مدت را نادیده می گیرد.
اما در hyperfocus ،شخص روی یک علاقه یا یک کار ساعت ها تمرکز می کند. ،اما با محرک های بیرونی مانند یک بازی رایانه ای جدید و یا محرک خارجی می تواند تمرکز را به هم بزند.

انجام دادن تمرینات  شناختی توسط نرم افزار RehaCome و مراجعه به متخصص می تواند به این موضوع کمک کند.

برخی از رویاپردازان ناسازگار در این مطالعه گزارش کردند که وضعیت آنها با داروهای محرک بدتر شده است که دلیل آن “تمرکز بیشتر” بر روی تخیلات است.

مطمئنی مبتلا به اختلال نقص توجه،بیش فعالی هستی؟کلیک کن

درباره بسته آموزشی اختلال نقص توجه و بیش فعالی  چی میدونی؟کلیک کن

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *