شروع کنید

تصمیم گیری در افراد مبتلا به ADHD

تصمیم گیری در افراد مبتلا به ADHD

تصمیم گیری در همه ما انسان ها  بر پایه دو کارکرد اجرایی صورت می گیرد:

حافظه کاری(فعال) ( working memory )
بازداری مهاری(inhibition)

حال اگر یک فرد مبتلا به ADHD با چالشهایی در خصوص این دو‌ کارکرد اجرایی، دست و پنجه نرم کند، تصمیم گیری هایش چگونه خواهد بود و برای بهبود آن چه باید کرد؟

  • اگر بازداری مهاری به شکل نرمال و سالم عمل کند.، می تواند باعث کنترل افکار و هیجانات و رفتارها و در نتیجه کمک به تصمیم گیری بهتر شود.
  • اگر بازداری مهاری به درستی عمل نکند.، باعث می شود ما انتخاب های نادرست و وسوسه انگیز و تصمیم گیری های لحظه ای و تکانشی بگیریم که تاثیرات جبران ناپذیری برایمان داشته باشد.

اما بازداری مهاری چگونه در مغز عمل می کند؟

لوب پیشانی ، هسته دم دار که یکی از هسته های عقده های قاعده ای مغز است و هسته ساب تالامیک تنظیم کنندهای بازدراری مهاری هستند.که اختلال در این قسمت ها باعث عملکرد نامناسب بازداری مهاری در افراد ADHD می شود. و بخشی از  دلایل اعتیاد نیز در این افراد به این بخش مغز مربوط می شود.

  • در افراد ADHD، بازداری مهاری در کوتاه مدت با دوزهای پایین (درمانی) متیل فنیدات یا آمفتامین بهبود می یابد،( توجه داشته باشید کوتاه مدت)
  • همچنین در موارد دیگر اگر شما  بتوانید عصب و عضله خود را هماهنگ کرده. مانند واکنش دادن یا ندادن های به موقع به محرک های بیرونی می توانید بازداری مهاری خود را بهبود بخشید. مانند انجام دادن ورزش های هوازی.

نقش حافظه کاری در تصمیم گیری

حافظه کاری (فعال) سالم و نرمال باعث دسترسی به حافظه بلند مدت می شود تا نتایج خوب و بد تجربیات پیشین در تصمیمات و اتفاقات را به خاطر بیاوریم. و این مساله ؛ارتباط مستقیمی درنظر گرفتن و توجه کردن به گزینه های مختلف دارد.

اگر توجه را زیر بنای حافظه کاری(فعال) بدانیم باعث می شود از اطلاعات نامربوط را نادیده بگیریم. و از پرت شدن حواسمان جلوگیری کنیم و این منجر میشود کمتر به دنبال رضایت فوری از نتایج یک تصمیم گیری باشیم.

در نتیجه از بهترین راه های تصمیم گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- تمرکز کامل روی تصمیمی که باید گرفته شود

۲- تحلیل هزینه و فایده

تمام موارد بالا با انجام فعالیت هایی مانند ورزش، مراجعه به متخصص و یا حتی دارو درمانی و… امکان پذیر است.

یکی از موثرترین مداخلات توانبخشی شناختی است که با تکالیف مرتبط با قسمت های مختلف یادشده سعی در تقویت مغز میشود به زبان ساده.
در کلینیک ری را برای تقویت کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری مهاری) شروع به به چالش کشیدن مغز از جمله قشر پیشانی مغز( Prefrontal cortex) از طریق مهار واکنش به محرک های بیرونی می کنیم که توسط  تمرینات مستمر نرم افزارRehacom نیز انجام می شود که هم نتیجه بهتری با ساختار نوروپلاستیسیتی مغز در بردارد و هم باعث بهبود و تقویت کارکردهای اجرای    می شود.

بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی 

نرم افزار IVA-2 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *