شروع کنید

اثرات بیش فعالی بر خانواده (Impact on the family)

اثرات بیش فعالی بر خانواده (Impact on the family)

اثرات بیش فعالی

اختلال بیش فعالی اثرات بیشماری بر روی خانواده دارد به دلیل اینکه مراقبت از یک کودک با این اختلال آسان نیست . این کودکان نیازمند نظارت و حمایت بیشتر از سوی والدین هستند و والدین سطح تحمل بالاتری را در برخورد با این کودکان نیاز دارند .
زندگی با یک کودک بیش فعال فشار روانی زیادی را برای خانواده و خصوصاً مادر به همراه دارد . مادر معمولاً مسئولیت مراقبت روزانه از کودک را بر عهده دارد ، به ویژه زمانی که کودکان کم سن و سال تر هستند ، در نتیجه هنگامیکه مشکلاتی وجود داشته باشد ، مادر بیشترین ناراحتی و ناکامی را احساس می کند بویژه زمانیکه هنوز اختلال کودک تشخیص داده نشده است .
این ناکامی منجر به تعارض و تضاد بین زن و شوهر می شود ، اکثر پدران به دلیل اینکه تحملشان در برابر انواع خاصی از رفتارهای دردسر ساز بیشتر است و به این خاطر که همانند مادر رفتار کودک را به صورت مداوم نمی بینند ، فکر می کنند که فعالیت فرزندشان عادی و بهنجار است . معمولاً اطرافیان هم اینطور تصور می کنند که تنها دلیل مشکلات کودک عدم تربیت صحیح بوسیله مادر و بی کفایتی مادر است و گاهی مادر احساس شکست خوردگی می کند و نسبت به شایستگی خود به عنوان مادر تردید می کند و احساس گناه نتیجه طبیعی چنین فرایندی است که گریبان مادر را می گیرد .
مادر به طور روزافزون احساس درک نشدن از سوی دیگران می کند ، گاهی شوهر از دست همسر خود دچار خشم می شود زیرا به نظر او خودش بهتر از همسر می تواند کودک را کنترل کند . تمام این مسائل منجر به ایجاد فشار روانی در خانواده می شود چون هر یک دیگری را مقصر قلمداد می کند و طبق تحقیقات روان شناسی میزان رضایت از زندگی زناشویی پایین می آید به دلیل اینکه اختلال کودک و علت آن در پرده ای از ابهام باقی مانده است .
اختلال بیش فعالی علاوه بر اینکه بر روی پدر و مادر اثر منفی می گذارد ، دردسرهایی را نیز برای خواهر و برادران این کودکان به همراه دارد . خواهر و برادر کودک بیش فعال ممکن است رفتار بدی با وی داشته باشند و او را به عنوان یک فرد مزاحم تلقی کنند ممکن است دعواهای مکرر در خانه و شکایت های متعددی را به پدر و مادر در خانه داشته باشند . همچنین گاهی خواهران و برادران از رفتارهای کودک بیش فعال در مقابل دوستانشان ، فامیل و افراد در اجتماع احساس خجالت زدگی و شرم دارند .
آنها ممکن است احساس تنفر نسبت به کودک بیش فعال داشته باشند و آرزوی مرگ وی را بکنند .
این مسائل بر روی سلامت روان اعضای خانواده اثر منفی می گذارد . با توجه به این اثرات منفی که به قسمتی از آنها اشاره شد بسیار حائز اهمیت است که کل خانواده در مورد بیش فعالی اطلاعاتی را بدست بیاورند و یک روحیه همکارانه و حمایتی در منزل حاکم شود . شرکت کل اعضای خانواده در جلسات روان شناسی می تواند بسیار مفید واقع شود و راهکارهای مقابله با استرس های ناشی از این اختلال مورد بررسی واقع گردد

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *