شروع کنید

پذیرش تفاوت های فردی(individual differences) و ADHD

پذیرش تفاوت های فردی(individual differences) و ADHD

وقتی دیگران به افراد ADHD در مورد نحوه سازماندهی و مدیریت زمان خود توصیه می کنند، تصور می کنند که فرد مبتلا به ADHD همان توانایی هایی را دارد که آنها دارند. این ایده که دیگران مانند ما هستند، پایه ای برای رفتار اخلاقی است.که به آن «نظریه ذهن» نیز می‌گویند.که دیگران نیز همانند ما فکر می کنند.
بیشتر مردم مدام در حال کلنجار هستند که چگونه می توانند با رفتار خود توی جامعه بیشتر پذیرفته بشوند. یا به اصطلاح با پذیرش تفاوت های فردی خود   می جنگند.
و برای این که در جامعه و فرهنگ خود شخص خوب و قابل احترامی باشند باید آنگونه رفتار کنند که اکثریت جامعه آن رفتار را انجام می دهند. و این امر باعث استرس و واکنش های غیر منتظره ای در آنها می شود. اما افراد مبتلا به ADHD به علت کارهای غیر منتظره ای که انجام می دهند شگفت آور هستند.
آنها ترکیبی متفاوت از نقاط قوت و ضعف نسبت به دیگران از خود نشان می دهند. و می توانند در یک روز بدرخشند و یا تنبل به نظر برسند.
روش‌های انجام کارها برای افراد عادی با توانایی‌های معمولی طراحی شده‌اند. که وقتی روی کارها به صورت متوالی کار می‌کنند یا مراحل را به ترتیب دنبال می‌کنند،واکنش معمولی نشان می‌دهند. افراد عادی توانایی‌هایی دارند که باعث می‌شود همه مراحل جداگانه را به ترتیب درست به هم پیوند بزنند. و هر مرحله را حتی اگر درک نکنند که چگونه کار می‌کند یا اینکه چگونه این فرآیند با دیگران مرتبط است را اجرا کنند.
افرادی که ADHD دارند به طور خودکار مراحل را به ترتیب انجام نمی دهند.و مراحل مختلف انجام یه کار و به طور جداگانه مجموعه ای از کارها می بینند و باهم نامرتبط می بینند.
وقتی کارها متوالی غیر ممکن به نظر می رسد فرد نمی تواند مطمئن باشد که همه مراحل را به ترتیب انجام می دهد.، و در حین انحام کار سردرگم می شود و تلاش زیاد هیچ تفاوتی در عملکرد ایجاد نمی کند. و مگر اینکه بتوانند در طول زمان، تداوم خود را به شدت نظم دهند.
افراد ADHDبه محض اینکه ببینند عملکردشان چقدر با آنچه انتظار می رود متفاوت است، بارها خود را سرزنش می کنند و احساس نا امیدی و ترس مدام به سراغشان می آید.

نقش تقویت مثبت و منفی در پذیرش تفاوت های فردی

وقتی در کاری موفق می شوید، احساس خوبی دارید که به آن تقویت مثبت می گویند و احتمال انجام دوباره کار را افزایش می دهد.
وقتی در کاری شکست می خورید و نمی توانید دلیل آن را بفهمید، احساس بدی دارید که به آن تقویت منفی می گویند. و احتمال اینکه دوباره آن کار را انجام دهید کمتر می شود.
تقویت مثبت به فرد برای انجام وظیفه پاداش می دهد و این باعث می شود که آن را بیشتر انجام دهد. تقویت منفی مانند تنبیه است و در نهایت فرد از انجام وظیفه دست می کشد.

همانطور که می دونیم یک فرد ADHD از قبل از انجام کار وحشت دارد و مضطرب می شود و نوعی رفلکس استرس که فکر کردن را سخت‌تر و فرار را آسان‌تر می‌کند.
به همین علت است که باید که از نقاط قوت آنها استفاده کنیم برای تشویق به انجام کاری.

خدمات کلینیک ری را

نرم افزار Rehacom 

نرم افزار IVA-2 

بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *