شروع کنید

تئوری ذهن و ADHD

تئوری ذهن و ADHD

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل تئوری ذهن را توضیح دهیم، تئوری ذهن به معنای توانایی ذهن خوانی است.

تئوری ذهن همان چیزی است که با آن شما رفتار فرد مقابل را متوجه می شوید و با حالات وی آشنا می شوید.
من به عنوان یک انسان یکسری آرزو ها ، باور ها ، امیال و نگرش هایی در زندگی دارم. حال تئوری ذهن در اینجا این را به من میفهماند که یک فرد دیگر هم می تواند این آیتم ها را داشته باشد.
پژوهش ها حاکی از این است که بین نقایص شناختی مغز نظیر کارکردهای اجرایی از جمله نقص در انعطاف پذیری شناختی در ADHD و چالش های نظریه ذهن ارتباط وجود دارد.
توانایی شناختی که به عنوان نظریه ذهن شناخته می شود  به ما این امکان را می دهد که درک کنیم که افراد دیگر دارای حالات ذهنی مانند افکار، ایده ها و دانش هستند که با ما متفاوت است. نقص در تئوری ذهن، که معمولاً در افراد طیف اتیسم (ASD) و سایر اختلالات مرتبط دیده می شود. موانعی را برای تعامل اجتماعی ایجاد می کند، مانند مشکل در درک اعمال، دیدگاه ها، واکنش ها و نیات دیگران.
هنگامی که نشانه های ADHD شدید باشد، رفتارها و ویژگی های ناشی از آن   می تواند شامل چالش های تئوری ذهن باشد.

انعطاف پذیری شناختی

گاهی اوقات دیدگاه‌ها یا توصیف‌های آدمهای اطراف  از یک موضوعی متفاوت هستند
و انعطاف‌پذیری شناختی به ما این توانایی را می‌دهد که با جابجایی به عقب و جلو برای توضیح دیدگاه‌های مخالف از یک موقعیت و بک اتفاق، درباره اش با دیگران به گفتگو بپردازیم
نظریه ذهن مستلزم انعطاف پذیری شناختی است تا بتوانیم درک کنیم که فرد دیگری ممکن است دیدگاهی متفاوت از دیدگاه ما داشته باشد.
همچنین نشان داده شده است که مبتلایان به ADHD فعالیت کمتری در نواحی انعطاف پذیری شناختی مغز دارند که میتونه به به نقص نظریه ذهن کمک کند.

چگونه به کودکان ADHD کمک کنیم تا نظریه ذهن را در آنها توسعه دهیم؟

۱-کودکان ADHD نه تنها از توضیح صریح رفتار سود می برند، بلکه گاهی به آن نیاز دارند.

اگر کودک تحت مراقبت شما به گونه ای رفتار می کند که از نظر اجتماعی نامناسب است یا نماینده یک موضوع با نظریه ذهن است، در مورد این رفتار با او صحبت کنید. از او بخواهید تاثیر آن را بر دیگران در نظر بگیرد.

برای مثال، اگر از کسی که با او صحبت می‌کرد دور شد، از او بخواهید فکر کند که اگر همین کار را با او می‌کردند چه احساسی داشت.
در حالی که یک کودک معمولاً در حال رشد درک ضمنی از رفتار اجتماعی به دست می‌آورد. اغلب اوقات کودک مبتلا به ADHD به آموزش خاصی در این زمینه نیاز دارد.

علاوه بر بررسی رفتارهای مشکل ساز، از قدرت تکرار استفاده کنید و مرتباً با فرزندتان در مورد تعاملات اجتماعی موفق صحبت کنید.

روی دیدگاه همه افراد اطراف او تمرکز کنید تا یادآوری برای او باشد تا در برخوردهای آینده توجه بیشتری به دیگران داشته باشد. پس متوجه شدیم در ADHD و چالش های نظریه ذهن ارتباط وجود دارد.

درحالی که یک کودک در حال رشد درک ضمنی از رفتار اجتماعی به دست می آورد،اغلب اوقات کودکان مبتلا به ADHD به آموزش های خاصی در این زمینه نیاز دارند.

ما در کلینیک ری را با استفاده از نرم افزار Rehacom به آموزش و بهبود عملکردهای اجرایی و انعطاف پذیری شناختی نیز می پردازیم.

 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *