شروع کنید

آیا داشتن ADHD فرد را مستعد استفاده مکرر از فضای مجازی می کند

آیا داشتن ADHD فرد را مستعد استفاده مکرر از فضای مجازی می کند

چگونه اختلال نقص توجه، بیش فعالی (ADHD) بر نحوه استفاده ما از فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی تاثیر می گذارد؟

اثرات شبکه های اجتماعی بر برخی از افراد مبتلا به ADHD

همانطور که می دانیم مغز افراد مبتلا به ADHD، دوپامین(یکی از انتقال دهنده های عصبی شادی بخش) را کم ترشح می کند و این انتقال دهنده عصبی به ما انگیزه کافی برای انجام برخی از فعالیتهایمان را می دهد.
جستجوی مداوم مغز ما برای این مواد شیمیایی ممکن است باعث شود  هر کاری که فکر می کنیم می تواند سهمیه دوپامین فوری به ما بدهد را انجام دهیم. برخی از فعالیت های مربوط به فضای مجازی مانند دیدن ویدیوهای مورد علاقه در اینستاگرام یا یوتیوب باعث ترشح بیشتر دوپامین می شود.
به غیر از ناکافی بودن میزان دوپامین در مغز، سایر علائم احتمالی ADHD ممکن است در استفاده از  رسانه های اجتماعی بسیار بیشتر بر ما تأثیر بگذارد.

ادراک متفاوت از زمان

به طور کلی افراد ADHD درکشان از زمان متفاوت است. وقتی کار خسته کننده ای مانند درس خواندن که  به توجه پایدار دارد نیاز دارد را انجام میدهند. پنج دقیقه را به اندازه یک ساعت ادراک می‌کنند. این خستگی ناشی منجر میشود به سراغ یک منبع دوپامینی مثل شبکه های اجتماعی بروند.بعد به سرعت غرق فضای مجازی می شوند. به طوری که گذر زمان به کلی، فراموش می شود.

مداوم دوست دارید شبکه های اجتماعی خود را چک کنید و بازخوردها درباره مطلب یا عکس خود را ببنید.  به خاطر همین موضوع است که حواس فرد به سرعت از کارهای ضروری پرت می شود.

به همین دلیل است که ممکن است چند ساعت طول بکشد تا یک فرد مبتلا به ADHD نوشتن چند مقاله در مورد چیزی که نیاز به تحقیق و جزئیات دارد را به پایان برساند. آنها تمایل دارند از یک جا به جای دیگر بروند . و فعالیت های مختلفی را امتحان کنند که می تواند به آن ها  کمک کند کار را برایشان جالب تر یا لذت بخش تر کند.

اما از دیگر دلایل استفاده بیش تر افراد ADHD از فضای مجازی می توان به ارتباط آسان تر با افراد اشاره کرد.

-وجود رسانه‌های اجتماعی ، ارتباط ما را با دیگر آسان می‌کند. دسترسی رایگان به این رسانه ها می‌تواند ما را به سرعت به هر کسی که نیاز به تماس یا صحبت با آن‌ها داریم، متصل کند.به همین علت می تواند بهترین ابزار برای افراد مبتلا به اختلال ADHD باشد.
-افراد ADHD ممکن است احساس راحتی بیشتری در برقراری ارتباط آنلاین داشته باشند.با این حال، طبق تحقیقات، احتمال بروز علائم افسردگی یا اعتیاد به اینترنت برای برخی از افراد مبتلا به ADHD در هنگام استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی نسبتاً بالا است.
همچنین افراد مبتلا به اختلال ADHD بیشتر مستعد استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی هستند .این موضوع می تواند منجر به بروز مشکلات دیگری مانند افسردگی و اضطراب شود.

به طور کلی استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی نه تنها ضرری برای افراد مبتلا به اختلالADHD ندارد. بلکه می تواند آنها را نسبت به اختلال خود آگاهتر کند. و با قرار گرفتن در گروه های اجتماعی افراد از انزوا در بیایند. و بتوانند با دید مثبت تری به اختلال خود نگاه کنند و اطلاعات بیشتری کسب کنند،در صورتیکه تبدیل به اعتیاد نشود.

چه خدمات ویژه‌ای در کلینیک تخصصی ری‌را دریافت می‌کنید؟

 برای اطلاعات بیشتر روی متن زیر کلیک کنید لطفا

   نرم افزار Rehacom  / نرم افزار IVA-2 

بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *