شروع کنید

زمان بافر و ADHD

زمان بافر و ADHD

تابه‌حال برای شما هم پیش‌آمده که از پروژه‌ای به پروژه دیگر بروید و هیچ‌وقت اضافه‌ای در فاصله پروژه فعلی تا پروژه بعدی نداشته باشید؟ این اتفاق به دلیل  برنامه‌ریزی نادرست و در نظر نگرفتن زمان بافر است.

ولی زمان بافر یا در معنی لغوی فاصله زمانی، چیست؟

زمان بافر به چه دردی می‌خورد؟ زمان بافر به شما کمک می‌کند تا زودتر از موعد مقرر کارتان را تمام کنید تا آماده رویارویی با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده را داشته باشید.

یک زمان بافر برای انجام کارهایتان در نظر بگیرید!

یعنی چی؟ یعنی برای تحویل پروژه، امتحان یا رفتن به قرار ملاقاتی و یا … یک زمان خالی قبل از انجام کار  در برنامه خود در نظر بگیرید تا موارد اضطراری پیش بینی نشده در لحظات آخر شما را مضطرب و دگرگون نکند و انجام کارها را از حالت ددلاینی و لحظه آخری خارج کنید.

این می تواند به کاهش استرس شما کمک کند

همچنین می توانید موقعیت های غیرمنتظره را به طور موثرتری مدیریت کنید.

مبتلایان به ADHD باید به دوصورت زمان بافر برای خود تعیین کنند:

۱- زمان بافر برای خارج کردن انجام کار از حالت ددلاین طور
۲-زمان بافر برای سوییچ کردن پلن Aبه پلن B سوییچ کردن در انجام کارها برای افراد ADHD بسیار سخت است،یعنی افراد ADHD بعد به اتمام رساندن پروژه، ساعات کاری، درس، حتی یک سفر نیاز به یک بافر زمان جداگونه ای دارند تا بتوانند تمرکز خود را از روی پلن A بردارند و روی پلن B بزارند.
اگر این وقفه زمانی نباشد و سریع از روی پلن A سوییچ روی پلن B انجام بشود، هنوز تمرکزشان روی پلن A باقی مانده و درست نمی توانند تمام تمرکزشان را روی پلن Bبزارند،.و به طور ناخواسته استرس انجام کارهای بعدی را هم می گیرند.

راهکار:

تمام این راهکارها بعد از به اتمام رساندن پلن A انجام دهید و بعد به پلن B سوییچ کنید‌.
نکته:زمان بافر را تبدیل به استراحت های طولانی مدت و وقفه های زمانی زیاد نکنید.

  • یک نفس عمیق بکشید و نفستان را نگه دارید و در همین حین خود را در حال انجام دادن کار بعدی تصور کنید و پس از یک بازدم، بلافاصله شروع به کارتان بکنید.
  • دست و صورتتان بشورید
  • قدم بزنید
  • میان وعده بخورید
  • تمریمات ذهن آگاهی انجام دهید
  • سراغ دفتر برنامه ریزی خود بروید
    و…

انجام تمرینات توانبخشی شناختی، می تواند به سوییچ کردن راحت فرد از حالت Aبه حالت B بسیار کمک کننده باشد ،زیرا نرم افزار Rehacom دارای ماژول های درمانی متنوعی در بحث توجه است،. همانطور که می دانید  نقص در سوییچ کردن کارها در افراد ADHD رابطه مستقیمی با نقص در انواع توجه دارد.

نرم افزار ارزیابی و تشخیص ADHD ( کلیک کن)

بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی (کلیک کن)

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *