شروع کنید

سبک یادگیری تکانشی و تاملی در مبتلایان به ADHD

سبک یادگیری تکانشی و تاملی در مبتلایان به ADHD

مبتلایان به ADHD در بحث یادگیری، سرعت یادگرفتن یا پاسخ دادن برایشان مهم تر از هدف یادگیری یا دقت در پاسخ است.
که به آن یادگیری و پاسخ تکانشی می گوییم. و برخی از آن ها به طرز کند و وسواس گونه‌ به یادگیری و یا پاسخ دادن می پردازند،که به آن یادگیری و پاسخ تاملی می گوییم.
در مطلب قبل درباره یادگیری بهینه صحبت کردیم. در این مطلب به دو سبک یادگیری و پاسخ که به وفور در مبتلایان به ADHD دیده می شود می پردازیم.

یادگیری و پاسخ تکانشی و یا تاملی در مبتلایان به ADHD

پایه این سبکِ  یادگیری،سرعت ادراک است.یعنی فرد با چه سرعتی به تکالیف شناختی پاسخ می دهد. بسیاری از مبتلایان به ADHD،تکالیفشان را سریع، بدون دقت و توجه لازم انجام می دهند و کاملا جزئیات را نادیده می گیرند.
و بیشتر تمرکزشان سر جلسه امتحان یا انجام کاری یا یادگیری مبحث و مهارتی بر روی سرعت است تا دقت. و این نشانده این است که آن ها بیشتر تمایل دارند که سریع موفق شوند و اصلا به اجتناب از شکست فکر نمی کنند.
که به آن یادگیری و پاسخ تکانشی می گوییم.اما باید به این موضوع اشاره کنیم که مبتلایان به ADHD  با این سبک  در آزمون های چند گزینه ای خیلی خوب عمل می کنند اگر صورت سوال را  کامل بخونند.

اما در برخی مواقع آن ها کاملا نسبت به تکالیف شناختی بر عکس عمل می کنند.و نهایت تمرکز (hyperfocus)و دقت خود را بر روی آن می گذارند. و مسئله و از جهات مختلفی بررسی می کنند. و اضطراب بیشتری از خود در انجام تکالیف یا یادگیری نشان می دهند و انجام تکالیف یا یادگیری مبحث و مهارت به شکل کند و وسواس گونه ای پیش می رود.
که در این جا شخص سبک یادگیری و پاسخ تاملی را در پیش می گیرد.

شناخت سبک های یادگیری

این که شخص مبتلا به ADHD سَبک یادگیری مخصوص به خودش که هدفمند و کار آمد است را به خوبی بشناسد،. میتواند با تمرکز بر نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند.
برای شناخت سبکهای یادگیری در ابتدا لازم است پروفایل شناختی شما مشخص شود‌،تا با بررسی مهارت های شناختی،بتوان گفت،کدام روش یادگیری برای شخص مناسب تر است.

ما می توانیم نرم افزار RehaCome را برای تهیه پروفایل شناختی و بهبود و ارتقای مهارت شناختی به شما معرفی کنیم.

ارزیابی و تشخیص ADHD(کلیک کنید)

بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی 

سبک یادگیری تکانشی و تاملی
  

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *