شروع کنید

انواع سبک فرزند پروری و کودکان مبتلا به ADHD

انواع سبک فرزند پروری و کودکان مبتلا به ADHD

سبک فرزند پروری شیوه ای است که ما آگاهانه یا نا آگاهانه برای تربیت فرزندمان در پیش می گیریم…

درست است داشتن فرزند بیش فعال می تواند گاهی شما را وادار کند که برخوردهای خشمگینانه و باید نبایدهایی غیر منعطفی داشته باشید. اما باید این را قبول کنید که کودک بیش فعال نمی توانند ۱۰۰ درصد با استاندارهای والدین خود راه بیاید. و باید در سبک فرزند پروری خود برای این کودکان چندین برابر احتیاط کنید.

فرزند پروری شامل ۳ سبک است

  • سبک خودکامه(دیکتاتور)
  • سبک آسانگیر
  • سبک مشارکتی یا دموکراتیک

سبک خودکامه:

والدین قوانین بسیار سخت گیرانه می گذارند و انتظار و تقاضای فرمانبرداری بی چون و چرا را دارند.
علاوه بر اینکه تاثیرات به شدت منفی بر روی کودک دارد. باعث می شود کودک بد قلق و تحریک پذیر  و آسیب پذیر بشود و برای کودکان مبتلا به ADHD به احتمال زیاد اختلال سلوک را نیز در بر دارد

اختلال سلوک:

-کودک رفتارهای ضد اجتماعی دارد،
-مدام خشمگین است و پرخاشگری خود را موجه می داند.  و با دیگران دعوا راه می اندازد، برای حق و حقوق دیگران ارزش قائل نیست و قلدری می کند، دروغ می گوید و حتی دست به دزدی نیز میزند.

سبک آسان گیر:

به سبکی می گویند که والدین هر چیزی را که فرزند بخواهد انجام می دهند. و هیچ روش انضباطی مشخصی ندارند و مرز بین والد و کودک قابل تشخیص نیست .
این سبک تربیتی برای کودک مبتلا به ADHD بسیار او را  سرکش و سلطه جو بار می آورد. و به خاطر علائمش اگر در جامعه مجبور باشد طبق چهار چوب خاصی پیش برود و نه بشنود به سرعت اعتماد به نفسش پایین می آید و ممکن است دچار افسردگی و انزوا بشود و به دنبال آن نابسامانی های اجتماعی زیادی را باید بگذراند.

سبک دموکراتیک:

در این سبک والدین با آگاهی کامل از اختلال ADHD فرزند خود، دانستن نقاط قوت و ضعف او قوانین و انتظارات روشنی را برای کودک خود وضع می کنند و برای تربیت فرزندانشان  هم از منطق بهره می گیرند هم از اقتدار و کودک به موقع از محبت والدین نیز
بهره مند می شود.
کودکانی که در این سیستم بزرگ می شوند، از نظر هبجانی سالم تر،شاداب تر و در زندگی موفقتر هستند.

آگاهی و مدیریت رفتاری والدین کودکان مبتلا به ADHD و بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی 

نرم افزار IVA-2 

نرم افزار Rehacom 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *