شروع کنید

فرزند پروری و آموزش مدیریت رفتاری به کودکان مبتلا به ADHD

فرزند پروری و آموزش مدیریت رفتاری به کودکان مبتلا به ADHD

یکی از موارد مهم در فرزند پروری تقویت رفتارهای مثبت کودک است

در مسیر فرزند پروی  به جای تنبیه و پاداش به فرزند،بهتر است بر بهبود خود آگاهی و درک کودک از رفتا  خودش تمرکز کنید.، آموزش مدیریت رفتار به کودک به او کمک می کند تا رفتارهایی که در کارکرد طبیعی او مداخله ایجاد می کند را بشناسد.وقتی کودک شروع به شناسایی این رفتارها می کند، بیشتر بر روی رفتارهای خود می تواند نظارت داشته باشد.

برای شروع این مسیر در فرزند پروری،کارهایی که والدین باید انجام دهند عبارتند از

  • آگاهی کامل از اختلال
  • تقویت رفتارهای مثبت
  • نسبت به توانایی و ضعف او آگاهی داشته باشید
  • مهارت رشدی او را مطابق با سن و شدت علائم ADHD بشناسید
  • به جای سرزنش کردن او،به او فرصت دهید و نسبت به سن و میزان درگیری او با اختلال از او توقع داشته باشید
  • به سرزنش کردن او،به او فرصت دهید و نسبت به سن و میزان درگیری او با این اختلال از او توقع داشته باشید.
  • به جای حمایت بیش از اندازه سعی کنید مهارت های او را تقویت کنید.

۳ چیز را به خوبی باید در مسیر فرزند پروی به کودک یاد بدهیم

۱-خود نظارتی:

شامل توانایی نظارت و تنظیم خود انتقادی(صحبت های درونی منفی) احساسات و رفتارها در پاسخ به محیط ها و موقعیت های اجتماعی است. وقتی کودک خود نظارتی را به خوبی می آموزد رفتارش را با محیط اطراف و متغییرها سازگار تر می کند. ،ولی اگر خود نظارتی پایینی داشته باشد،تمایل دارد مطابق با احساسات و نیازهای درونی خود رفتار کند.

۲-خود ارزیابی:

خود ارزیابی برای تمامی افراد مفید و ضروری است اگر کودک بداند چه نقاط قوت و ضعفی دارد  بهتر می تواند کارهای خود را بدون استرس و اجبار و تشدید علائم ADHD انجام دهد

۳-خودنظم دهی:

اولین قدم برای خود نظم دهی این است که کودک بیاموزد بین احساساتش و عملکردش فاصله بیاندازد، یعنی بتواند کارهای خودش را انجام دهد، احساساتش را مدیریت کند بدون اینکه منتظر این باشد مورد تشویق یا تنبیه از طرف دیگران قرار بگیرد.به طور کل خود نظم دهی به کنترل فرد بر فرایندهای شناختی اش( تفکر، حافظه، و غیره) گفته می شود.

نتایج مطالعات نشان می دهد تغییر در رفتار کودکان مبتلا به ADHD زمانی بهترین نتیجه را می دهد  که چند رویکرد درمانی با یکدیگر به کار گرفته شوند. کودکانی که هم زمان مداختلات دارویی و رفتاری و توانبخشی شناختی را دریافت می کنند پیشرفت های قابل توجهی در همه ابعاد دارند.

آگاهی و آموزش مدیریت رفتاری به والدین( فرزند پروری )به عنوان یکی از مداخلات درمانی بسیار تاثیرگذار می باشد،شما می توانید در بسته آموزشی نقص توجه و بیش فعالی با استفاده از رویکرد راسل بارکلی،مدیریت رفتاری با فرزند ADHD را به خوبی بیاموزید.

نرم افزار Rehacom 

نرم افزار IVA-2 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *