شروع کنید

ارتباط هرس سیناپسی (synaptic pruning) و تاثیراتش روی مبتلایان به ADHD

ارتباط هرس سیناپسی (synaptic pruning) و تاثیراتش روی مبتلایان به ADHD

در دنیای مدرن امروزی در هر لحظه کلی اطلاعات بیهوده وارد مغز ما می شود،‌ که به اصطلاح به آن می گوییم (بمباران اطلاعاتی مغز).که باعث فرسودگی شدید ذهنی نیز می شود. زیرا با ورود هر اطلاع جدید به مغز ما (حتی دیدن ویدیویی در اینستاگرام)داخل مغز ارتباطاتی بین نورون ها ساخته می شود که غیر کارآمد و تک کاره هستند.
پس مغز باید بسیاری از آن ارتباطات را حذف کند و مسیرهایی ساده تر و موثرتر به وجود آورد.که به این کار هرس سیناپسی می گوییم.

هرس سیناپسی چیست؟

Synaptic pruning یک فرآیند طبیعی در مغز است که شامل حذف اتصالات ضعیف‌تر بین نورون‌ها می‌شود(اطلاعات ناکار آمد). و اجازه می‌دهد تا اتصالات قوی‌تر تقویت شوند.
سیناپس هایی که فعال تر هستند تقویت می شوند و سیناپس هایی که فعالیت کمتری دارند ضعیف شده و در نهایت هرس می شوند.

Synaptic pruning روشی است که بدن ما برای حفظ عملکرد کارآمدتر مغز با افزایش سن و یادگیری اطلاعات پیچیده جدید انجام می دهد.

با این حال، در برخی موارد، هرس سیناپسی می تواند مشکل ساز شود و منجر به اختلالات عصبی رشدی مانند ADHD شود.

 ارتباط بین هرس سیناپسی و ADHD چیست؟

در افراد مبتلا به ADHD گاهی بیش از اندازه این هرس سیناپسی اتفاق می افتد و باعث از بین رفتن تعداد زیادی سیناپس و اتصالات عصبی می شود. این می تواند منجر به فقدان ارتباط بین مناطق مغزی شود که مسئول عملکردهای اجرایی مانند توجه، برنامه ریزی و کنترل تکانه هستند.
اما گاهی این هرس سیناپسی ممکن است با تاخیر یا کندی پیش برود. که در نتیجه اتصالات ضعیفتری در مغز ایجاد می شود و در نتیجه منجر به ناتواتی در فیلتر کردن اطلاعات نامربوط و در آخر حواس پرتی و مشکلات توجه می شود.
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ژنتیک ممکن است در رابطه بین هرس سیناپسی و ADHD نقش داشته باشد. ژن‌های متعددی شناسایی شده‌اند که در فرآیند هرس نقش دارند. و برخی مطالعات نشان داده‌اند که تغییرات در این ژن‌ها ممکن است خطر ابتلا به ADHD را افزایش دهد. درک تأثیر متقابل این ژن ها با عوامل محیطی ممکن است منجر به درمان ها و مداخلات موثرتری برای افراد مبتلا به ADHD شود.

-یکی از بهترین زمانهایی که مغز هرس سیناپسی را به خوبی انجام می دهد
زمانی است که شما خواب هستید، به همین علت خواب کافی به ویژه برای افراد مبتلا به ADHD لازم است .

-همچنین با انجام دادن تمرینات مستمر شناختی شما می توانید اتصالات کار آمدتری را در مغز خود ایجاد کنید

Synaptic pruning عمدتاً در اوایل دوران کودکی و نوجوانی( تحت تأثیر ژن های ما) اتفاق می‌افتد و برای توسعه مسیرهای عصبی کارآمدتر، حیاتی است. اما در بزرگسالی( بر اساس تجربیات روزانه .)هم نیز اتفاق می افتد. در نتیجه انجام دادن تمرینات شناختی در کودکان تاثیرش دو برابر است چون همانطور که گفتیم بیشترین هرس سیناپسی در دوران کودکی اتفاق می افتد و مغز منعطف تر است .

 

نرم افزار Rehacom 

نرم افزار IVA-2 

بسته نقص توجه و بیش فعالی 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *