شروع کنید

بقای شی یا پایداری شی و ADHD

بقای شی یا پایداری شی و ADHD

ژان پیاژه، نخستین کسی بود که بقای شی (Object permanence)در نوزادان را مورد مطالعه قرار داد. وی معتقد بود که بقای شیء یکی از مهم‌ترین ادراکاتی است که نوزادان به آن دست می‌یابند. چرا که بدون این مفهوم، اشیاء از نظر نوزاد وجود مستقل و دائمی نخواهند داشت.

در روان‌شناسی، بقای شی یا پایداری شیء اشاره به این درک در انسان دارد که…

می‌دانیم اشیاء حتی زمانی که دیگر آن‌ها را با حواس پنج‌گانه ادراک نمی‌کنیم هم‌چنان وجود دارند.
به عنوان مثال شما وقتی کلید خانه را در جیبتان می گذارید،مطمئن هستید کلید دقیقا در جیبتان است. !
و این به توانایی درک این موضوع اشاره می کند که اشیاء زمانی که از دید خارج هستند و دیگر لمس نشوند یا شنیده نشوند نیز وجود دارند. اما در افراد مبتلا به ADHD اینگونه نیست. آنها کلید خانه را در جیبشان می گذارند و مدام چک می کنند که هنوز کلید خانه در جیبشان هست یا نه!

برخی از افراد بر این باورند که اختلال نقص توجه، بیش فعالی (ADHD) با مشکلات پایداری اشیا مرتبط است.حال چرا این تصور می شود؟

یکی از علائم اصلی اختلالADHD  فراموشی و عدم تمرکز است. که باعث مشکلاتی مانند جا گذاشتن وسایل  به طور مکرر می شود. و آگاهی شخص را از اینکه اشیا و روابط با وجود دیده نشدن هنوز وجود دارند سخت می کند. پایداری اشیاء همچنین مربوط به حافظه فعال توسعه یافته نیز می باشد. که دقیقا ارتباطش را با اختلال ADHD می توان در همین نکته بررسی کرد.
وقتی مغز ما دارای پایداری اشیاء و حافظه فعال کاملاً توسعه یافته باشد، اشیایی که خارج از دیده ما باشند را  کاملا به خاطر می سپاریم و برای یافتن آنها تلاش نمی کنیم.
مشکل در ماندگاری شی یکی از علائم حتمی ADHD نیست و نفطه عطف رشدی است و ارتباط آن با ADHD را می توان به توسعه حافظه فعال و علائم فراموشی ربط داد.

معمولاً نوزادان بین ۹ تا ۱۲ ماهگی به درک پایداری اشیا می رسند

پس در نتیجه درک پایداری شی را از زمان نوزادی می توان تشخیص داد.،نوزادی که می تواند درک کند فردی وجود دارد حتی زمانی که در عین حال در آن لحظه وجود ندارد،بهتر می توانند با والدین  دلبستگی ایمن ایجاد کند.
این توانایی ممکن است به افراد کمک کند تا در طول زندگی خود روابط ایمن یا “وابستگی” داشتد باشند.

مشکل در بقای شی می تواند باعث مشکلاتی که در پایین ذکر می کنیم بشود

-فراموش کردن مصرف دارویی که باید هر شب بخوریم چون در کابینت گذاشتیمش و نمی بینیمش
-پاسخ ندادن به  پیامک و یا ایمیلی که ده روز پیش قرار بود بهش پاسخ بدیم!
-شما با انبوهی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در یخچالتان مواجه می شوید چون آنها در کشوی پایین یخچالتان بودند و شما آنها را ندیدید
-شما از یک مدل لباس حداقل دوتا دارید چون وقتی لباستان در کمد است و شما آن را نمی بینید به معنای این است آن لباس دیگر وجود ندارد
پس شما یک وسیله و یا انجام دادن کاری را فراموش می کنید که در مقابل چشمتان نیست

به عبارت دقیق تری، وقتی خارج از دیده یعنی خارج از ذهن است!

پس در نتیجه  برای اینکه افراد مبتلا به اختلال ADHD بتوانند به یادآوری اشیا که جلوی چشمشان نیست ادامه دهند به نشانه های بصری نیاز دارند.
بسیاری از افراد مبتلا به ADHD از استفاده مداوم از یادآورهای بصری و سایر نشانه ها برای آگاه کردن آنها از وظایفی که باید به خاطر بسپارند، سود زیادی خواهند برد. توانایی‌های عملکرد اجرایی ما ممکن است تحت تأثیر علائم ADHD ما قرار گیرد،  بنابراین، این نشانه‌های بصری برای یادآوری چیزهایی که نیاز داریم بسیار مفید خواهد بود.
همچنین مطالعات درباره ارتباط دلبستگی نا ایمن و بقای شی در نوزادان مبتلا به ADHD  ارتباط واضحی پیدا کرده است. که میتواند مشکلاتی را در روابط بزرگسالی به وجود بیاورد مثل سرکوب احساسات و جدا شدن از دیگران.
هنگامی که ما ثبات موضوعی داریم، معتقدیم که رابطه همچنان پایدار است حتی زمانی که از چیزی ناراحت، ناامید یا عصبانی می شویم.
اما زمانی که رویکرد “خارج از دید، خارج از ذهن” داریم، ممکن است مشکلاتی در رابطه ایجاد شود.
ممکن است اغلب لازم باشد توضیح دهیم که چرا فراموش می کنیم با آنها صحبت کنیم. تا از این افکار آن ها را رها کنیم که هرگز بهشان اهمیت نداده ایم.
اگر با وجود نشانه های بصری یادتان می رود روز تولد دوستان را تبریک بگویید هیچ اشکالی ندارد
روابط ما هرگز نباید بر اساس تعداد دفعاتی که با آنها در تماس هستیم قضاوت شود، بلکه باید بر اساس میزان تلاشی که مایل به انجام آنها هستیم قضاوت شود

چه خدمات ویژه‌ای در کلینیک تخصصی ری‌را دریافت می‌کنید؟

برای اطلاعات بیشتر روی متن زیر کلیک کنید لطفا
   نرم افزار Rehacom  / نرم افزار IVA-2 
بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *