شروع کنید

اختلال نقص توجه،بیش فعالی یا اختلال دوقطبی

اختلال نقص توجه،بیش فعالی یا اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی و اختلال adhd

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلال دوقطبی علائم مشابهی دارند. این شباهت به حدی است که  اغلب آنها به جای یکدیگر ، اشتباه تشخیص داده می شوند.

همچنین به این معنا نیست که آنها همزمان در یک فرد ظاهر نمی شوند. تقریباً ۳ تا ۶ درصد از بزرگسالان دارای ADHD هستند. به گفته مؤسسه ملی سلامت روان،   ۴.۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی در مقطعی از زندگی خود اختلال دوقطبی را تجربه خواهند کرد.
اختلال ADHD و اختلال دوقطبی اغلب با هم بروز می کنند. برخی از علائم، مانند تکانشگری و بی توجهی، می توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. اما  هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا ADHD و اختلال دوقطبی معمولاً با هم رخ می دهند. تصور می شود که عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی می توانند تا حدی علت آن باشند. . اختلال ADHD و اختلال دوقطبی  از بیماری های مشترک هستند.

اختلال دوقطبی در افراد مبتلا به ADHD چقدر شایع است؟

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، محققان به دنبال بررسی شیوع اختلال دوقطبی در یک گروه ۲.۴ میلیون نفری بودند که بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۹۱ در دانمارک متولد شدند. آنها اختلال دوقطبی را در افراد مبتلا به ADHD، و اختلالات اضطرابی، بررسی کردند. محققان دریافتند که احتمال ابتلا به اختلال دوقطبی در افراد دارای اختلال ADHD در مقایسه با افرادی که به  ADHD یا اضطراب مبتلا نبودن، تقریباً ۱۱ برابر بیشتر است. میزان بروز اختلال دوقطبی در افرادی با اختلال ADHD و اختلالات اضطرابی  ۳۰ برابر بیشتر از افرادی بود که هیچکدام از آنها تشخیص داده نشده بود.

اختلال نقص توجه، بیش فعالی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی چقدر شایع است؟

مروری بر مطالعات در سال ۲۰۲۱، میزان شیوع اختلال دوقطبی و ADHD را در بیش از ۶۴۶۰۰۰ شرکت‌کننده تحلیل کرد. محققان دریافتند که از هر ۱۳بزرگسال مبتلا به بیش فعالی، ۱ نفر به اختلال دوقطبی نیز مبتلا است. و از هر ۶ بزرگسال مبتلا به اختلال دوقطبی، ۱نفر مبتلا به ADHD است.

چرا اختلال دوقطبی و ADHD اغلب با هم رخ می دهند؟

هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا این دو اغلب به طور همزمان رخ می دهند. طبق یک نظریه عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی مشترک ممکن است تا حدی مسئول این ارتباط باشند. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۵، محققان داده های ۱۳۵۳۲ دوقلو را بررسی کردند تا میزان نقش عوامل ژنتیکی در ایجاد ADHD در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را درک کنند. آنها دریافتند که فاکتورهای ژنتیکی مرتبط با بیماری دوقطبی ۲۵ تا ۴۲ درصد با علائم ADHD مرتبط است، که نشان می‌دهد ارتباط بیولوژیکی بین این دو بیماری وجود دارد

علائم هم زمان افراد مبتلا به نقص توجه ،بیش فعالی و اختلال دوقطبی چیست؟

افرادی که هم مبتلا به ADHD و هم اختلال دوقطبی هستند ممکن است علائم شدیدتری را نسبت به افرادی که فقط مبتلا به یک  اختلال هستند تجربه کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به هر دو بیماری در مقایسه با افرادی که فقط اختلال دوقطبی داشتند، تعداد بیشتری اقدام به خودکشی را تجربه کردند. مطالعات متعدد منابع معتبر همچنین دریافته اند که بروز علائم ADHD همزمان با اختلال دوقطبی باعث تشدید نوسانات خلقی و همچنین  خشونت علیه دیگران می شود.
همچنین اختلال ADHD و دوقطبی به طور همزمان باعث بروز سریعتر علائم دوقطبی می شود.

تشخیص ADHD و اختلال دوقطبی

اختلال ADHD و اختلال دوقطبی می توانند علائم مشترکی مانند بیش فعالی، حواس پرتی و کاهش بازداری داشته باشند که تشخیص را دشوار می کند. اختلال دوقطبی به طور کلی اپیزودیک است، به این معنی که دوره های شیدایی و افسردگی اغلب کوتاه مدت هستند. افراد مبتلا به ADHD علائم نسبتا ثابتی را نشان می دهند. متخصص می تواند از این تفاوت به عنوان سرنخی برای اینکه شما ممکن است دچار کدام اختلال باشید استفاده کند.
برخی از محققان، تشخیص ADHD و اختلال دوقطبی را از سایر اشکال ADHD متمایز می‌دانند.
نکته: تشخیص افتراقی این دو اختلال حتما بایستی توسط متخصص مجرب انجام شود.

چه خدمات ویژه‌ای در کلینیک تخصصی ری‌را دریافت می‌کنید؟

برای اطلاعات بیشتر روی متن زیر کلیک کنید لطفا

نرم افزار Rehacom ▪︎نرم افزار IVA-2

بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی

 

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *