شروع کنید

قاعدگی و اختلال ADHD

قاعدگی و اختلال ADHD

قاعدگی و اختلال ADHD

دلیل اصلی اینکه افراد مبتلا به ADHD می توانند علائم بدتری را در زمان های خاصی در طول چرخه قاعدگی خود تجربه کنند، هورمون استروژن است

هورمون استروژن تاثیرات مهمی بر روی خلق و خوی شما می گذارد. چون رابطه  مستقیمی با تحریک گیرنده های سروتونین و دوپامین دارد.

نکته: سروتوتین انتقال دهنده عصبی که،عواطف و مهارت‌های حرکتی تمام قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد و تثبیت کننده طبیعی خلق و خو محسوب می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی هورمون دوپامین کلیک کنید

تاثیر استروژن زیاد بر روی علائم ADHD چیست؟

در روز ۱۴ از سیکل قاعدگی استروژن با به اوج رسیدن خودش باعث می شود  شما فکر کنید یک ابر قهرمانید و تصمیات عجولانه و غیر منطقی بگیرید و یا بیش از حد متمرکز (hyperfocus ) باشید

هورمون استروژن،قاعدگی

تاثیر استروژن کم بر روی علائم ADHD چیست؟

دوره پیش از قاعدگی با کاهش استروژن و به دنبال آن سروتونین و دوپامین همراه است. و با نزدیکتر شدن به دوره قاعدگی بسیاری از علائم خاص ADHD. مانند:  احساس تکانشگری، ناتوانی در  تمرکز و توجه و انجام وظایف خاص  تحت تاثیر بسیاری از مواد شیمیایی مشابه قرار می گیرند.

ترکیبی از ADHD و سطوح پایین استروژن می تواند علائمی مانند افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و نوسانات خلقی، گیجی و مشکلات حافظه، خستگی و مشکلات خواب را نیز ایجاد می کند. این علائم ممکن است تقریباً مشابه مواردی باشد که در PMS مشاهده می شود. با این حال افراد مبتلا به ADHD ممکن است متوجه شوند که نسخه بسیار شدیدتری از این علائم را تجربه می کنند، تا جایی که زندگی روزمره را برایشان دشوار می کند

دوره قاعدگی و اختلال ADHD

چگونه با ADHD و PMS کنار بیاییم؟

علاوه بر صحبت با پزشک در مورد روش های درمانی و گزینه های دارویی، کارهایی وجود دارد که می توانید روزانه انجام دهید تا علائم خود را مدیریت کنید.

▪︎علائم ADHD و PMS خود را یادداشت کنید تا متوجه شوید چه زمانی در بدترین حالت خود در طول ماه هستید.

این می تواند به پزشک شما کمک کند تا در طول تنظیم  یک برنامه درمانی بداند چه چیزهایی را باید در نظر بگیرد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا وقتی در بدترین حالت روانی خود هستید دلیلش را بدانید و بتوانید خود را آرام کنید.

▪︎تکنیک های آرام کردن خود را بیاموزید

تکنیک هایی مانند نفس کشیدن، مدیتیشن و یوگا را بیاموزید و تمرین کنید تا سطح استرس خود را کاهش دهید

و در آخر…از سلامت جسمانی خود در کنار سلامت روانی خود به خوبی مراقبت کنید. به اندازه کافی بخوابید، غذاهای سالم بخورید، به طور منظم ورزش کنید و از محرک های احتمالی مانند کافئین و الکل خودداری کنید.

اختلالADHD و PMS و نوسانات هورمونی باهم می تواند واقعا آزاردهنده باشد. اما با نظارت و درک هردو و صحبت با متخصص و درمیان گذاشتن آن ، با اطرافیان نزدیک می توانید علائم و احساسات خود را مدیریت کنید.

برای اطلاعات دقیق تر از علائم ADHD به بسته آموزشی ما در لینک زیر رجوع کنید

بسته آموزشی نقص توجه، اختلال بیش فعالی

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *