شروع کنید

همراهی اختلال بیش‌فعالی – نقص توجه و اختلالات اضطرابی: ژنتیک یا محیط؟

همراهی اختلال بیش‌فعالی – نقص توجه و اختلالات اضطرابی: ژنتیک یا محیط؟

بیش فعالی و اضطراب در کودکان

حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از کودکانی که دچار اختلال بیش‌­فعالی ، نقص توجه هستند، علائمی از اختلالات اضطرابی را نیز نشان می‌­دهند. همچنین، ۳۰ درصد از کودکانی که دچار اختلالات اضطرابی هستند، علائم اختلال بیش­‌فعالی، نقص توجه را نیز نشان می‌­دهند. همراه بودن اختلال بیش­‌فعالی-نقص توجه با اختلالات اضطرابی در عملکردهای شناختی نقائصی ایجاد می‌کند. بروز بیش فعالی به تنهایی، با نقائص بیشتر در عملکردهای شناختی، فعالیت­های تحصیلی، اجتماعی و اعتماد به نفس پایین همراه است.

حمایت والدین از کودکان دارای اختلال بیش فعالی – نقص توجه

یکی از عواملی که در والدین کودکان دارای اختلال بیش ­فعالی – نقص توجه دیده می­شود، سبک فرزند پروری آنها است. نوعی از سبک فرزندپروری است که در آن کودکان بیش از حد حمایت و محافظت می­‌شوند. حمایت بیش از حد به این کودکان یاد می‌­دهد که جهان ناامن و غیرقابل پیش­بینی است. نتیجه آن خواهد بود که این کودکان قادر به مقابله مناسب و یا یافتن امنیت نیستند. از طرفی حمایت و محافظت بیش از حد از این کودکان، منجر به محدود کردن فعالیت­‌های آنان می­شود و در نتیجه فرصت تجربه کردن و یادگرفتن مفهوم خطر و آسیب و یا پیامدهای طبیعی رفتار را از آنان می‌گیرد.

نقش عوامل ژنتیکی

با اینکه عوامل ژنتیکی و عصبی می­‌توانند از دلایل بروز همزمان این دو اختلال باشند، مطالعات جدید در این زمینه نشان داده‌­اند که سبک فرزندپروری بیش از حد حمایت­‌کننده عاملی میانجی است که می­تواند منجر به بروز علائم اختلالات اضطرابی درکودکان دارای اختلال بیش­ فعالی – نقص توجه ­شود. چرا که این والدین اجتناب را در این کودکان تشویق کرده و به کودکان القا می­کنند که قادر به انجام امور به تنهایی نیستند. در یک مطالعه اخیر ۳۷۶ کودک دارای اختلال بیش­ فعالی – نقص توجه در سن ۳، ۶ و ۹ سالگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد کودکانی که والدین آن­ها بیش از حد حمایت کننده بودند، به صورت معناداری بیشتر از سایر کودکان علائم اختلالات اضطرابی را نشان دادند.

دکتر لیلا ابراهیمی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *