شروع کنید

آیا چاقی مادر در دوران بارداری می‌تواند به عنوان یک عامل خطر برای بروز ADHD در نوزاد باشد؟

آیا چاقی مادر در دوران بارداری می‌تواند به عنوان یک عامل خطر برای بروز ADHD در نوزاد باشد؟

ارتباط چاقی مادران با بیش فعالی در کودکان

برای اولین بار در سال ۲۰۰۸، قرار گرفتن مادر در معرض اضافه وزن در ابتدای بارداری به عنوان یک عامل خطر برای بروز علائم ADHD در کودک گزارش شد. مدل­‌های تجربی حیوانات نیز شواهدی را برای ارتباط بین چاقی مادر در هنگام بارداری و بیش فعالی فرزندان ارائه می‌دهند و بیان می­‌کنند که این ارتباط به دلیل محیط نامطلوب داخل رحمی به دلیل اضافه وزن مادر است. مطالعات انسانی متعددی نیز تایید کرده‌­اند که چاقی مادر در دوران بارداری به عنوان یک عامل خطر برای اضافه وزن کودکان و همچنین بروز علائم ADHD است. این امر زمانی اهمیت می‌­یابد که مطالعات نشان داده­‌اند چاقی مادر در دوران بارداری خطر ابتلا نوزاد به ADHD را مستقل از عوامل ژنتیکی، افزایش می­دهد. 

مکانیسم‌­های ارتباط بین اضافه وزن و چاقی مادر قبل از بارداری و ADHD در فرزندان

تا به امروز، مکانیسم‌­های دقیق ارتباط بین اضافه وزن/چاقی مادر قبل از بارداری و ADHD در فرزندان نامشخص است. بر اساس یک مطالعه اخیر، چاقی در مادران باردار ممکن است عاملی باشد که مانع رشد مغز نوزادان می­شود. نتایج این تحقیقات، شاخص توده بدنی بالا (BMI) را که نشان دهنده چاقی است، با تغییرات در دو ناحیه مغز جنین، یعنی قشر پیش­پیشانی و اینسولا قدامی مرتبط می­داند. این دو ناحیه از مغز نقش مهمی در تصمیم­گیری و رفتار دارند و نقص در این نواحی در کودکان دارای ADHD نشان داده شده است.

بر اساس گزارش مرکز بهداشت ملی آمریکا، BMI 25 و بالاتر به عنوان “اضافه وزن” و BMI بالاتر از ۳۰ به عنوان “چاقی” در زنان در نظر گرفته می­شود. زنان با وزن بالا در دوران بارداری در معرض خطرات بسیاری برای خود و فرزندان خود هستند. آنچه در اینجا بسیار مهم است این است که می­توان با آگاهی بخشی و حمایت از مادران قبل از بارداری و کمک به آن­ها در کنترل وزن خود، خطر بروز ADHD را قبل از تولد کاهش داد.

دکتر لیلا ابراهیمی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *