شروع کنید

آیا ارتباطی بین ADHD و (زوال عقل) وجود دارد؟

آیا ارتباطی بین ADHD و (زوال عقل) وجود دارد؟

زوال+عقل+و اختلال +ADHD

یک مطالعه گسترده در موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) در سوئد نشان داده است که بین اختلال ADHD و زوال عقل  در نسل های مختلف یک خانواده ارتباط وجود دارد.
دمانس فرونتوتمپورال (FTD) شکل نادری از زوال عقل است که بیشتر در بین بزرگسالان ۴۵ تا ۶۴ ساله رایج است.
برخی علائم اختلال ADHD و FTD بایکدیگر همپوشانی دارند. همچنین تحقیقات  نشان می دهد که داشتن اختلالADHD،ممکن است خطر ابتلا به انواع زوال عقل از جمله FTD را افزایش دهد.زیرا هر دو بر مناطق یکسانی از مغز تأثیر می گذارند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ با استفاده از MRI  ​​نشان داده است که افراد جوان مبتلا به ADHD دارای برخی تفاوت‌های ساختاری در لوب‌های فرونتال و سایر مناطق مغز در مقایسه با افراد بدون ADHD هستند.
همانطور که از نام آن پیداست، آسیب نورون در لوب های پیشانی و گیجگاهی مغز، عامل FTD (زوال عقل)است.

لوب فرونتال مسئول بسیاری از عملکردهای مغز هستند،از جمله:

  • کنترل تکانه
  • حل مساله
  • برنامه ریزی
  • تصمیم گیری
  • حافظه
  • تعامل اجتماعی
  • مدیریت زمان  و…

اختلال ADHD و FTD(زوال عقل) علائم مشترکی مانند رفتار تکانه ای و دشواری در تصمیم گیری و همپوشانی در توجه، کارکردهای اجرایی و سایر عملکردهای مغز نیز دارند.
بسیاری از انواع دیگر زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر، تمایل دارند در مراحل پیری فرد  ایجاد شوند. اما FTD تمایل دارد در سنین پایین‌تر، گاهی در اوایل ۲۰ سالگی فرد ظاهر شود.

آیا داشتن ADHD در کودکی خطر ابتلا به زوال عقل را در بزرگسالی افزایش می دهد؟

در صورت داشتن ADHD، خطر ابتلا به نوعی زوال عقل کمی بیشتر است. اما عوامل زیادی در خطر ابتلا شما نقش دارند.

ژنتیک و سبک زندگی دو عامل مهم هستند.

آیا داروهای ADHD می توانند باعث زوال عقل شوند؟

استفاده صحیح از داروهای ADHD، مانند آدرال و ریتالین،خطری برای ابتلا به زوال عقل را ندارند
اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که سوء استفاده از Adderall توسط افرادی که به این دارو نیاز ندارند حداقل با مشکلات حافظه موقت همراه است

آیا داروی ADHD می تواند زوال عقل را درمان کند؟

داروهای ADHD برای درمان زوال عقل تایید نشده اند. اما یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که حداقل یک داروی ADHD – اتوموکستین (Strattera) – منجر به کاهش جزئی در سطح پروتئین‌های تاو شده است.
تجمع غیرطبیعی تاو در مغز نشانه بیماری آلزایمر است.

آیا ADHD با افزایش سن بدتر می شود؟

علائم ADHD در بین افراد بسیار متفاوت است.. مبتلایان به ADHD علائمشان در طول زمان بدتر می شود، به این معنی که اگر درمان مناسب دریافت نکنند؛ مشکلاتی دیگر سوار ADHD می شود.
برخی از علائم ADHD با علائم مرتبط با اختلال شناختی  همپوشانی خفیف دارند. این می تواند تشخیص بین مشکلات توجه ناشی از ADHD یا مشکل توجه ناشی از تغییرات مرتبط با سن  را دشوار کند

و در آخر

یافته ها نشان می‌دهد که ارتباط ژنتیکی یا محیطی مشترکی در رابطه بین اختلال بیش فعالی و زوال عقل وجود دارد. در حال حاضر ما نیاز به مطالعات بیشتری برای درک مکانیسم‌های زمینه‌ای داریم
اختلال ADHD می تواند چالش هایی را برای افراد پیر و جوان ایجاد کند، اما با صبر و درمان، اغلب می توان یک وضعیت قابل کنترل به وجود آورد
. در حالی که داشتن بیش فعالی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کمی افزایش دهد، عوامل دیگری وجود دارد که می توانید برای حفظ شناخت و سلامت مغز آنها را کنترل کنید. داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند شانس شما را برای اجتناب از مشکلات شناختی در آینده افزایش دهد.
یکی از روش های مداخله توانبخشی شناختی است که به تقویت کارکردهای شناختی مغز می پردازد
نرم افزار Rehacom در کلینیک ری را برای این منظور هم در دوران کودکی و هم بزرگسالی استفاده میشود.

بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی کلیک کنید

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *