شروع کنید

تیروئید و اختلال ADHD

تیروئید و اختلال ADHD

تیروئید و اختلال ADHD

مشکلات تیروئید و اختلال ADHD علائم یکسانی دارند. مطالعات همچنین نشان می دهد که بین ناهنجاری های تیروئید و ADHD ارتباط وجود دارد.
هورمون‌های تیروئید برای رشد مغز بسیار مهم هستند و بر فرآیندهای حیاتی مانند رشد سلول‌های عصبی و میلین‌سازی(که به مغز در انتقال اطلاعات کمک می‌کند)  تأثیر می‌گذارند . آنها همچنین بر عملکرد مغز در طول زندگی اثر می گذارند. و می توانند به طور بالقوه بر تنظیم عملکرد حرکتی، عاطفی و شناختی تأثیر گذار باشند.
غده تیروئید در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله ضربان قلب، تنفس، سرعت سوزاندن کالری و تولید گرما در بدن نقش دارد. و این کار را با ایجاد دو هورمون انجام می دهد: تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4)
به طوری کلی پرکاری تیروئید باعث می شود غده تیروئید هورمون های زیادی بسازد، در حالی که کم کاری تیروئید باعث می شود غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکند.

کم کاری تیروئید در نوزادان

تیروئید کم کار در نوزادان به دلایل متفاوتی از جمله مادرزادی ممکن است رخ بدهد. و به شدت بر عملکرد مغز نوزاد در رحم و پس از تولد تأثیر بگذارد و منجر به نقایص شناختی و اختلالات عصبی شود. و علائمی شبیه به ADHD در کودکان معمولی در حال رشد را به وجو بیاورد و یا باعث بدتر شدن علائم ADHD در کودکان مبتلا به این اختلال شود.

کم کاری تیروئید در مادران باردار

 مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داده است،کودکانی که مادرانشان در حین بارداری کم کاری تیروئید دارند احتمال بروز علائم نقص توجه،بیش فعالی(ADHD) در آنها بیشتر است.
همچنین پسران متولد شده توسط مادرانی با کم کاری تیروئید چهار برابر بیشتر از دختران در معرض اختلال بیش فعالی هستند

هم پوشانی علائم پرکاری تیروئید و اختلالADHD

  • مشکل در توجه و متمرکز ماندن
  • بیش فعالی (Hyperactivity )
  • مشکلات خواب (این مشکل در کم کاری تیروئید نیز دیده می شود)
  • تحریک پذیر
  • اضطراب

آیااختلالADHD و اختلال در عملکرد تیروئید به یکدیگر مرتبط هستند؟

شواهد زیادی نشان می دهد که این دو مورد به هم مرتبط هستند و اغلب با هم وجود دارند. با این حال، هیچ مطالعه ای تایید نمی کند که یک اختلال به طور مستقیم باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری دیگر می شود.
اما تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد، کودکان مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است بیشتر در خطر ابتلا به اختلال ADHD باشند در مقایسه با کودکان بدون پرکاری تیروئید داشته باشند.

آیا مشکلات تیروئید را می توان به اشتباه،اختلالADHD تشخیص داد؟

مشکلات تیروئید دارای علائم متعددی است که ممکن است در افراد مبتلا به اختلال ADHD نیز دیده شود و امکان تشخیص اشتباه را فراهم  کند. همچنین ممکن است فردی که با اختلالات تیروئید زندگی می کند اختلال ADHD او به درستی  تشخیص داده شود اما اختلال تیروئید او ناشناخته بماند و تشخیص داده نشود.

و در آخر برای تشخیص مشکل در عملکرد تیروئید و اختلال ADHD خود به متخصصان مربوطه  مراجعه کنید.

برای اطلاع از بسته آموزشی نقص توجه،بیش فعالی روی لینک کلیک کنید

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *