شروع کنید

اختلال ADHD و تغییر مداوم در اهداف

اختلال ADHD و تغییر مداوم در اهداف

اختلال adhd و تغییر اهداف

اغلب اهدافی مانند انتخاب شغل آینده و یا انتخاب رشته ی تحصیلی ‌و …  را مدام تغییر می دهید؟
تا به حال چندبار یک هدف را برای خود برنامه ریزی کردید و بعد در ادامه،  یک ایده جدید به ذهنتان خطور کرده و شما به کلی هدفتان را فراموش کردید؟!

دلیل شیفت کردن از یک هدف به هدف دیگر در افراد با اختلال نقص توجه، بیش فعالی( ADHD)این است که قبل از شروع یک کار یا هدف، آن هدف بسیار جذاب و چالش زاس .و بعد از مدتی که به قسمت سخت آن هدف می رسید و اینکه رسیدن به هدف مستلزم صبر و به تعویق انداختن پاداش های فوریست.. فرد ADHD که مغزی در جستجوی محرک و پاداش دارد، بی انگیزه و ناامید میشود و اینجاست که سروکله هدف جدید از راه می رسد به این دلیل  که هدف جدید، چالش برانگیزتر و جالب تر و توجه شمارا برای مدت زمانی که برایتان تکراری و یا کسل کننده نشده باشد جلب می کند.
این موضوع در افراد ADHD که مدام از یک هدف به هدف دیگر تغییر مسیر میدهند؛ بعد از مدتی منجر به سرخوردگی، ناکامی و اعتماد به نفس پایین میشود. علاوه بر این موجب میشود اطرافیان فرد ADHD را سرزنش کرده و نسبت به وی بی اعتماد شوند.

اما چه می توان کرد و چگونه جلوی تغییر اهداف بگیریم؟

قبل از آنکه به سراغ هدف دیگری بروید از خود این سوال ها را بپرسید؟

– آیا واقعا برای شروع هدف جدید آماده هستم؟
– این هدف همان چیزی که واقعا میخواهم یا انگیزه من از انتخابش، جلب رضایت دیگران است؟
– آیا این هدف با توجه به شرایط اقتصادی و محیطی و توانایی های فردی ام برای من قابل دستیابی است؟
– آیا این هدف با ارزش هایی مانند آرامش ،آینده نگری، سخاوت و …من هم خوانی دارد؟

برای خودتان اهداف غیر معقول تعیین نکنید

زندگی مجموعه ای از اهداف به ظاهر کوچک اما بسیار سازنده است که دستیابی به آن ها می تواند باعث شود موفقیت های بزرگی را کسب کنید.
مانند تناسب اندام، بهبود روابط عاطفی، پیدا کردن سرگرمی مورد علاقه خود ،تنظیم ساعت خواب ، تغذیه مناسب و… بسیار اهدافی دیگری که به ظاهر بی اهمیت هستند اما در واقعیت بسیار سازنده اند. قدرت ساختن عادت های سازنده برای خود را دست کم نگیرید

انگیزه را در خود تقویت کنید و بدانید انگیزه اولین عنصر تشکیل دهنده رفتار در ما آدمهاست.

ایجاد انگیزه برای بسیاری از افراد مبتلا به ADHD یک چالش بزرگ است و تا حدودی با کمبود دوپامین مغز توضیح داده می شود.
اما انگیزه را می توان مانند یک عضله، تقویتش کرد،ایجاد انگیزه را با افزایش اعتماد به نفس در خودتان مدیریت کنید. و نقاط قوت خود را مدام به خود گوشزد کنید.موفقیت هایتان را در گذشته  مدام به خود یاد آوری کنید.
افراد بیش فعال ممکن است بیشتر شکست های خود را به یاد نداشته باشند پس بهتر است موفقیت هایتشان در یک جایی ثبت کنند و یا اطرافیانشان آن ها را مدام یادآوری کنند.

برای انجام کاری به “حس خوب” تکیه نکنید

سعی کنید بیشتر در قبال انجام کاری به حس مسئولیت پذیری اهمیت بدهید. مدام به خود بگویید وظیفه من است این کار را به اتمام برسانم

برای انجام کاری،برای خودتان فوریت بگذارید

برای انجام کارها و یا رسیدن به اهداف برای خودتان فوریت بگذارید به عنوان مثال من باید تا دو ماه دیگر ۵ کیلو وزن کنم.

هدفتان را با نزدیکانتان به اشتراک بگذارید

وقتی هدفی را تعیین می کنید حتما آن را با نزدیکتان و دوستان همفکرتان به اشتراک بگذارید.تا هم مجبور به انجام آن شوید و هم دیگران در این مسیر به شما کمک کنند.

با درمانگر مشورت کنید

حتما برای انتخاب اهداف با درمانگرتان مشورت کنید، واقع بینانه بودن، قابلیت دستیابی و تناسب آن هدف با شخصیت خود را با درمانگر بررسی کنید، تا ضریب خطا به حداقل برسد.

برای اطلاعات بیشتر درباره بسته آموزشی اختلال نقص توجه و بیش فعالی روی لینک کلیک  کنید

دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *