شروع کنید

آیا قهوه به تمرکز بیشتر افراد ADHD می تواند کمک کند؟

آیا قهوه به تمرکز بیشتر افراد ADHD می تواند کمک کند؟

رابطه ی مصرف کافئین و اخلال بیش فعالی ADHD

‌اگر ADHD داشته باشید ممکن است بیشتر به سمت مصرف قهوه گرایش داشته باشید. چرا؟!

کافئین یک محرک محسوب می شود؛ همانطور که میدونیم یک دسته از داروهایی که برای درمان adhd استفاده میشود، داروهای محرک (stimulant); مانند ریتالین می باشد.
در خصوص مصرف کافئین  در افراد adhd به طور قطع نمی توان نظر داد نتایج پژوهش ها به شدت متفاوت است.

برخی از خطرات ترکیب داروهای محرک ADHD و کافئین می توان به موارد زیر اشاره کرد :

-بی قراری
-ضربان قلب بالا
-افزایش فشار خون
-بیخوابی(  کافئین بیش از حد  ممکن است منجر به بی خوابی و در نتیجه خستگی شود و خستگی می تواند منجر به مشکلات بیشتر در تمرکز شود)
-اضطراب (کافئین می تواند علائم اضطراب را در فرد مبتلا به ADHD افزایش دهد و علاوه بر این، قهوه ممکن است منجر به افزایش کورتیزول، هورمون استرس شود. سطوح بالای کورتیزول با مشکلات شناختی مرتبط است و ممکن است توانایی شما را برای تمرکز را نیز کاهش دهد.

اما برخی از پژوهش ها نیز فوایدی را برای مصرف کافئین در افراد ADHD مطرح کرده اند:

یک مطالعه کوچک نشان داد که در برخی موارد، در دوز مناسب، مصرف داروهایADHD  و کافئین همراه  باهم ممکن  است؛  اثر هم افزایی داشته باشند و منجر به کاهش علائمی مانند تکانشگری، بی توجهی و بیش فعالی شود. در این شرایط، حتی ممکن است فرد کمتر از آنچه قبلا تصور می شد به داروهای محرک خود نیاز داشته باشد.
در کل به این سوال که آیا قهوه و نوشیدنی های کافئین دار به نشانه های ADHD می‌تواند کنم کند یانه؟! به قطعیت نمی توان پاسخ داد، نتایج در همه افراد یکسان نیست. اما در برخی از منابع مشاهده شده است که نوشیدن قهوه در دوزهای کم،︎کافئین ممکن است بر توجه پایدار تأثیر مثبت بگذارد.  اما اگر بیش از حد بنوشید، ممکن است احساس اضطراب یا عصبی بودن کنید. که به طور کلی توانایی شما را برای متمرکز ماندن کاهش می دهد.
دکتر سمیرا یزدانی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *